؛بي سليقگي در نصب پلاك

 
؛پس از سال ها سرانجام اداره پست شهرستان سرايان در اقدامي مثبت عمليات پلاك گذاري و اعلام كد پستي منازل شهروندان را در آيسك آغاز كرده است كه اين اقدام جاي تقدير دارد اما نكته جالب توجه اين است كه پلاك ها اعم از شماره پلاك منازل و كد پستي در مكان هاي مناسب نصب نمي شود.برخي پلاك ها روي ديوارهاي گلي و با ميخ كوبيده مي شود كه به راحتي قابل كنده شدن است و برخي پلاك ها نيز روي ستون ها، در منازل و روي ديوارهاي اطراف نصب مي شود و روند كار يكنواخت و منظم نيست.به نظر مي رسد پيمان كار اداره پست براي سهولت كار اين روش را انتخاب كرده و پلاك كوبي ها را با سهل انگاري انجام مي دهد در حالي كه براي تهيه اين پلاك ها بودجه هاي زيادي هزينه شده است و برخي از آن ها بدون كد پستي است و از طرفي نصب نامناسب آن سبب بي نتيجه ماندن كار و از بين رفتن اعتبارات هزينه شده مي شود.

انتظار اين بود كه اداره پست و پيمان كار مربوطه با كمي دقت و حوصله و بهره مندي از روش هاي مناسب پلاك كوبي را بر روي درهاي منازل كه اغلب آهني است انجام مي دادند تا ماندگار و زيبا باشد.

؛بلوار آيسك-سرايان دهه فجر به بهره برداري مي رسد

-پروژه بلوار آيسك-سرايان مطابق برنامه زمان بندي پيش بيني شده بايد دهه فجر امسال به بهره برداري برسد.بخشدار مركزي سرايان با بيان اين كه پروژه بلوار آيسك-سرايان از سال ١٣٨٤ آغاز شده گفت: اعتبار اوليه اين پروژه از محل توازن منطقه اي اعلام شد ولي با اين كه در چند سال گذشته متاسفانه تخصيص هاي اين پروژه بسيار ناچيز بود ولي پروژه تعطيل نشد و در صورت تامين اعتبار مناسب دهه فجر امسال به بهره برداري مي رسد.«خياط» در خصوص ميزان اعتبارات اين پروژه افزود: در سال ١٣٨٤ اين پروژه ٢ هزار و ٥٠٠ ميليون ريال اعتبار داشت كه حدود ٥٤٠ ميليون ريال آن تخصيص داده شد و در سال ١٣٨٥ از ٣ هزار ميليون ريال اعتبار آن حدود ٤٠ ميليون ريال تخصيص يافت و سال گذشته هم ٢ هزار ميليون ريال اعتبار و تخصيص يك هزار و ٨٠٠ ميليون ريال آن محقق شد.

وي با بيان اين كه با ملي شدن پروژه حدود ٤٠ ميليارد ريال براي مطالعه و بخشي از عمليات اجرايي آن اختصاص يافت خاطر نشان كرد: دوبانده شدن طرح و اصلاح مسير به عنوان جاده بين شهري از مباحث پيش بيني شده در اين پروژه است.او ادامه داد: با توجه به اقدامات و زير سازي هاي انجام شده اين پروژه بدون در نظر گرفتن آسفالت حدود ٨٠ درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اميدواريم با اختصاص اعتبار امسال شاهد افتتاح اين پروژه باشيم.

خياط در خصوص ساير جاده هاي ارتباطي آيسك گفت: با شروع به كار بخشداري مركزي سرايان مستقر در آيسك كه مربوط به بهمن سال ١٣٨٤ مي باشد در مدت استقرار بخشداري يكي از مهم ترين مباحثي كه در دستور كار قرار گرفت جاده هاي ارتباطي بود و با توجه به اين كه آيسك از قديم در مسير فردوس و سرايان بود از جاده هاي ارتباطي مناسبي برخوردار است.

وي اضافه كرد: يكي از دغدغه هاي اساسي كه در بحث جاده ارتباطي وجود داشت و مركز بخش از آن محروم بود ارتباط با روستاهاي كريمو و مصعبي بود كه سال گذشته حدود ٥ كيلومتر از جاده آيسك تا مصعبي آسفالت شد.

خياط ادامه داد: جاده آيسك-مصعبي سال گذشته حدود ٣ ميليارد ريال اعتبار ملي استاني شده داشت كه جذب و هزينه شد و عمليات زيرسازي آن سال گذشته انجام و با حدود ٢ ميليارد ريال اعتبار ١٠ كيلومتر از آسفالت آن تكميل شد كه با اين وجود ارتباط آيسك با اين روستا ها ١٣ تا ١٥ كيلومتر نزديك تر مي شود. قول مساعد داده شده كه از محل اعتبارات ملي استاني شده تا پايان سال جاري پروژه آيسك-مصعبي نيز به بهره برداري برسد.

او درباره جاده ارتباطي كريمو-كاخك گفت: اين پروژه سال ١٣٨٥ آغاز شد و اين جاده كه در منطقه اي كوهستاني-توريستي واقع شده با توجه به ييلاقي بودن و وجود امام زاده سلطان كريم شاه كريمو از جاذبه هاي گردشگري فراواني برخوردار بوده و به عنوان منطقه نمونه گردشگري حائز اهميت است و برخورداري منطقه از جاده ارتباطي مناسب از مهم ترين ضروريات است.

به گفته وي قسمتي از اين جاده كه در محدوده شهرستان سرايان و استان خراسان جنوبي قرار دارد اعتبارات آن از محل تملك دارايي است و عمليات زير سازي و آسفالت آن به پايان رسيده است و قسمتي هم كه مربوط به خراسان رضوي است مطابق قول مسئولان استان امسال به بهره برداري خواهد رسيد.

وي دوبانده شدن جاده ترانزيتي جاده فردوس به سه راهي روم را از پروژه هاي مهمي دانست كه در توسعه حمل و نقل منطقه نقش به سزايي دارد و افزود: براي اين پروژه در بودجه سال جاري به عنوان پروژه ملي پيش بيني اعتبار شد و امسال حدود ٤٠ ميليارد ريال براي مطالعه و اجراي پروژه اختصاص يافت كه تاكنون بيش از ٢٠ ميليارد ريال آن محقق شده است.

خياط درخصوص وضعيت راه هاي روستايي آيسك گفت: همه روستا هاي آيسك از جاده آسفالت برخوردارند و ارتباط اين روستا ها با جاده اصلي هم آسفالت شده است. جاده روستاي چرمه به خضري خاكي است و پي گيري مي شود كه مطالعه اين جاده امسال با همكاري اداره كل راه و ترابري انجام شود تا اعتبار اين منطقه با شهرستان قاينات نيز برقرار شود.

وي خاطر نشان كرد: چندين سال است رايزني براي جاده گرماشو در روستاي مصعبي انجام شده و امسال حدود يك ميليارد ريال براي آن اعتبار اختصاص يافته است. عمليات اجرايي جاده عمروئي به مركز شهرستان نيز كه از خواسته هاي ٢٧ ساله اهالي اين روستا محسوب مي شود سال گذشته آغاز و امسال يك ميليارد ريال براي ادامه كار اختصاص يافت و عمليات زيرسازي آن تا حدودي انجام شده ولي اعتبارات تخصيصي جوابگوي نياز موجود نيست.

خياط با اشاره به وجود ٣ نقطه حادثه خيز در بخش مركزي سرايان خاطر نشان كرد: كمربندي و ورودي آيسك از سمت فردوس، تقاطع و كمربندي ورودي از سمت سرايان و ورودي شهر آيسك از سمت روستاي دوحصاران از نقاط حادثه خيز تعريف شده در اين منطقه است كه تصادفات و سوانح مختلفي تاكنون در اين مسير ها اتفاق افتاده است.

وي ايجاد تقاطع دوحصاران را از اصلي ترين اولويت هاي موجود عنوان كرد و گفت: مطالعه اين پروژه سال گذشته انجام و اعتبار براي آن در نظر گرفته شد و عمليات اجرايي آن توسط اداره راه و ترابري سرايان آغاز و در حال انجام است و تامين روشنايي آن در دست پي گيري است.

وي ادامه داد: در خصوص نقطه حادثه خيز كمربندي و ورودي آيسك از سمت سرايان طراحي پروژه انجام و عمليات اجرايي آن پيشنهاد و توسط اداره راه و ترابري و شهرداري آيسك و در حال پي گيري و اجرا است و روشنايي آن امسال تامين مي شود و نقطه حادثه خيز از سمت فردوس هم در حال طراحي نقشه و پس از اعلام نتايج طراحي، اعتبار آن پي گيري خواهد شد تا با رفع اين نقاط مشكلات موجود در اين خصوص به حداقل برسد.

؛باغ اصغريه روستاي كريمو استحقاق ايجاد اردوگاه كشوري را دارد

-باغ اصغريه روستاي كريمو شهرستان سرايان نه تنها در استان بلكه در كشور استحقاق اردوگاه كشوري را دارد.يكي از معتمدان روستاي كريمو گفت: اين روستا به عنوان عروس كوهستان در استان شهرت دارد و در ٢٤ كيلومتري شمال شهرستان سرايان واقع شده است.«حسن بنازاده» افزود: اين روستا از شمال به كوه هاي بخش كاخك، از جنوب به دهستان مصعبي و شهرستان فردوس و از غرب به روستاهاي بيدسكان و نوده متصل است.وي جمعيت روستا را در حال حاضر ٣٢٠ خانوار و حدود يك هزار و ٢٠٠ نفر عنوان كرد و افزود: شغل اصلي اهالي كريمو كشاورزي و دامداري است و وجود امام زاده سلطان كريم شاه و ييلاقي بودن از موقعيت هاي ممتاز اين منطقه محسوب مي شود و همه ساله پذيراي گردشگران و زائران زيادي از داخل و خارج استان است.

به گفته وي تنها در روزهاي پايان هفته به ويژه جمعه ها حدود ٢ هزار نفر و در ساير ايام هفته بيش از ٤٠٠ تا ٥٠٠ نفر از اين منطقه به ويژه اردوگاه اصغريه ديدن مي كنند.وي در خصوص اردوگاه اصغريه روستا خاطر نشان كرد: باغي با ١٠ هزار و ٢٠٠ هكتار مساحت از سوي يك خير نيكوكار به نام حاج عباس علي اصغري به ارزش بيش از ٢٠٠ ميليون تومان به عنوان اردوگاه دانش آموزي به مديريت آموزش و پرورش شهرستان سرايان واگذار شد.وي ادامه داد: طرح جامع اين باغ استحقاق اردوگاه كشوري را نيز دارد. لذا بايد تهيه و امكانات مختلفي اعم از سالن، اتاق، سرويس بهداشتي و ... در اين طرح در نظر گرفته شود و هم اكنون مطالعه اين طرح آغاز و اعتباري هم براي اجراي طرح پيش بيني شده است.وي اجرايي شدن اين طرح را در توسعه منطقه بسيار موثر دانست و گفت: اين اردوگاه در حد فاصل امام زادگان سلطان مصيب و سلطان كريم شاه و در بهترين نقطه روستايي واقع شده و داراي آب بسيار گوارا، اشجار و ميوه هاي مختلف، فضاي بسيار جذاب و زيبا و آب و هوايي مطلوب است.وي افزود: هم اكنون برخي اقدامات لازم در اين اردوگاه انجام يا در دست پي گيري است و براي حصاركشي اطراف اردوگاه با آستان قدس رضوي مكاتبه شده و براي ايجاد سالن و ... هم همكاري اداره كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس و ساير نهادهاي مربوطه ضروري است.رئيس پايگاه بسيج روستاي كريمو اضافه كرد: از سوي ديگر علاوه بر اردوگاه اصغريه طرح جامع امام زاده سلطان كريم شاه روستا نيز تهيه و اعتبار مناسبي هم براي آن پيش بيني شده ولي هنوز عمليات اجرايي آن آغاز نشده و با تهيه و اجرايي شدن اين طرح نيز از پتانسيل هاي گردشگري روستا استفاده بهينه خواهد شد.وي افزود: اداره اوقاف و امور خيريه در اين خصوص حدود ٨٠ ميليون تومان كمك كرده زيرا نذورات امام زاده جواب گوي نياز موجود نيست.بنازاده خاطر نشان كرد: در خصوص آبشار روستا نيز مطالعاتي انجام و در حال حاضر راه پله اي در اين آبشار ايجاد و سامان دهي آن در حال اجرا مي باشد و علاوه بر آن وجود دره هاي بسيار سرسبز و زيبا جاذبه هاي طبيعي اين منطقه را دو چندان كرده است.وي در خصوص علل اجرا نشدن طرح هادي روستا گفت: با توجه به كوهستاني بودن روستا و كمبود زمين اجراي طرح هادي با مشكلات عديده اي روبه رو شد هر چند اجرايي نشدن اين طرح در فصل زمستان اهالي را با مشكل مواجه مي كند.بنازاده ادامه داد: با وجود پياده نشدن طرح هادي روستا نقشه فاضلاب روستا انجام و در زمينه آب شرب نيز مشكلي وجود ندارد زيرا آب مورد نياز از چشمه اي در ١٠ كيلومتري روستا و چند قنات در ٤ محدوده روستا و آب لوله كشي تامين مي شود.وي درباره وضعيت بهداشتي- درماني روستاي كريمو گفت: خانه بهداشت كريمو با ٢ پرسنل فعال است و در هفته يك روز نيز به صورت سيار يك پزشك از روستاي مصعبي به كريمو مراجعه و خدمات مورد نياز را ارائه مي كند.وي وجود يك مدرسه ابتدايي و راهنمايي ، مخابرات، پايگاه بسيج خواهران و برادران، كتابخانه كانون فرهنگي و دهياري را از جمله امكانات روستا برشمرد و افزود: حدود ٣٨ دانش آموز دختر و پسر مقطع متوسطه نيز به دليل نبود دبيرستان در مدارس شبانه روزي شهرستان سرايان تحصيل مي كنند و با تدابير انجام شده و بهره مندي از يك دستگاه اتوبوس با مشكل اياب و ذهاب نيز مواجه نيستند.وي وضعيت بهداشت محيط روستا را مطلوب ارزيابي كرد و افزود: از طريق دهياري روستا هفته اي يك بار زباله ها جمع آوري و پاك سازي محيط انجام مي شود.وي تبديل روستاي كريمو به دهستان را از خواسته هاي اساسي اهالي دانست و گفت: هر چند كه در اين خصوص قبلا قول هاي مساعدي داده شده ولي تاكنون اين خواسته مهم محقق نشده است.وي به معضل كشاورزي منطقه اشاره كرد و افزود: بيش از ٨٠ درصد كشاورزي دشت سرند متعلق به اهالي كريمو است و اين دشت از روستاهاي شهرستان فردوس محسوب مي شود كه اگر تدابيري انديشيده شود و اين دشت به آيسك واگذار شود بخش زيادي از مشكلات كشاورزي اهالي منطقه بر طرف خواهد شد.

وي اضافه كرد: از سوي ديگر متاسفانه درختان انار اهالي كه در دشت سرند واقع شده به خاطر سرمازدگي ١٠٠ درصد از بين رفته و كف بر شده است و اين مسئله خسارات جبران ناپذيري به كشاورزان وارد كرده است.وي ادامه داد: گردو و بادام نيز از ديگر محصولات عمده منطقه محسوب مي شود كه آفت كرم خراط نيز اين ٢ محصول استراتژيك را نابود كرده و تنها ممر درآمد مردم را از بين برده است.وي تصريح كرد: با وجود خشكسالي و سرمازدگي و از بين رفتن معيشت اقتصادي مردم خوشبختانه مهاجرت در روستاي كريمو به ندرت اتفاق مي افتد و با امكانات و تسهيلات ارائه شده تا حدودي از اين پديده جلوگيري شده است.وي ارائه تسهيلات مختلف از سوي صندوق مهر امام رضا (ع) را در ايجاد اشتغال و ماندگاري روستاييان موثر دانست و گفت: ايجاد كارگاه خياطي، پرورش زنبور عسل،خريد تراكتور، راه اندازي تعميرگاه خودرو، مغازه لوازم يدكي خدمات دامداري و ... در روستاي كريمو از طريق صندوق مهر امام رضا (ع) ايجاد و در تامين معيشت اقتصادي اهالي موثر واقع شده است.وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر امكانات لازم براي پر كردن اوقات فراغت اهالي به ويژه نوجوانان و جوانان در اين منطقه وجود ندارد كه از آن جمله مي توان به سالن ورزشي، محلي براي تشكيل جلسات و تجمع بانوان و ... اشاره كرد.وي به مشكل نانوايي روستا اشاره كرد و افزود: حدود ٦ ماه است كه تنها نانوايي روستاي كريمو به دليل رعايت نكردن نكات بهداشتي و برخي مسائل ديگر تعطيل شده و اهالي بايد تاوان اين مشكل را بپردازند هر چند در اين خصوص پي گيري هاي زيادي انجام شده ولي تاكنون به نتيجه نرسيده است و از سوي ديگر سهميه آرد اهالي نيز جواب گوي نياز موجود نيست.وي با اشاره به وجود زائران و گردشگران زيادي كه همه روزه در اين منطقه رفت و آمد مي كنند گفت: وجود نانوايي با توجه به سيل زائران و گردشگران ضروري است و بايد هر چه سريع تر در اين خصوص چاره انديشي شود.وي درباره وضعيت جاده هاي ارتباطي روستاي كريمو خاطر نشان كرد: وضعيت اين جاده تا حدودي مطلوب است و تعدادي از آن ها آسفالت است هر چند جاده سرايان كريمو كم عرض و پيچ و خم زيادي دارد و عمليات به سازي آن در دست اجراست.وي به وضعيت حمل و نقل روستا اشاره كرد و افزود: اهالي روستاهاي كريمو و مصعبي تنها با يك دستگاه ميني بوس به ساير مناطق رفت و آمد مي كنند كه اين وسيله با توجه به جمعيت اين روستاها جواب گوي گنجايش موجود نيست.وي اضافه كرد: در خصوص خريد دستگاه هاي جديد و رفع مشكل فعلي متقاضياني وجود داشته ولي تاكنون تسهيلاتي در اين زمينه اختصاص نيافته است.وي از مسئولان ذي ربط خواست با توجه به اين كه روستاي كريمو و مصعبي به عنوان روستاهاي نمونه گردشگري معرفي شده از پتانسيل هاي اين روستاها به صورت بهينه استفاده كنند و با توجه بيشتر به اين روستاها به ويژه تقويت اردوگاه اصغريه و امام زادگان اين روستاها و ايجاد امكانات رفاهي زمينه هاي توسعه و رونق بيش از پيش كريمو و مصعبي را فراهم كنند.وي تصريح كرد: از سوي ديگر با توجه به بحران هاي خشكسالي و سرمازدگي و از بين رفتن تنها ممر درآمد اهالي مي توان با ايجاد كارخانه ها و صنايع تبديلي كشاورزي در زمينه هاي بسته بندي خشكبار با وجود فراواني ميوه هايي مانند زردآلو، هلو، آلو، گيلاس و ... در اين منطقه و آب معدني و ... از پتانسيل هاي موجود نهايت استفاده را كرد.وي با قدرداني از اقدامات جهاد كشاورزي در خصوص ايجاد ايستگاه جمع آوري شير، مبارزه با آفت كرم خراط و ... افزود: با توجه به اين كه آفت كرم خراط در شاخه هاي تازه روييده و جديد درختان نفوذ كرده نگران كننده است مي طلبد كه در اين خصوص تحقيقات گسترده و جامعي انجام شود.

مصاحبه با عضو شورای شهر آیسک

؛ايجاد صنايع تبديلي و زودبازده راهي براي گريز از تبعات خشكسالي

ايجاد صنايع تبديلي كشاورزي و كارگاه هاي كوچك و زودبازده ممري جديد و راهي براي گريز از تبعات منفي خشكسالي خواهد بود.

عضو شوراي اسلامي شهر آيسك جمعيت اين شهر را حدود ٦ هزار نفر عنوان كرد و گفت: ٩٠ درصد مردم شهر آيسك كشاورز و دام دار هستند و خشكسالي متوالي و سرما زدگي سال گذشته خسارات جبران ناپذيري به مردم اين منطقه تحميل كرد.به گفته «غلام رضا صنعتي» باغ هاي انار آيسك به كلي از بين رفته و كف بر شده و درختان پسته و ساير محصولات اعم از گندم و جو نيز آسيب ديده اند به طوري كه راندمان توليد حدود ٥٠ درصد كاهش يافته است.

وي ادامه داد: اگر چه صندوق بيمه محصولات كشاورزي بخشي از خسارات خشكسالي و سرما زدگي را پرداخت و از اين طريق به كشاورزان كمك خواهد شد ولي تعدادي از باغ ها كه هنوز به توليد نرسيده و كشاورز بيش از ٤ يا ٥ سال بر روي زمين زحمت كشيده، هنگامي كه زمان سود دهي آن است خشكسالي و سرما زدگي به باغ هاي او آسيب رسانده است و از سوي ديگر نيز اين گونه باغ ها تحت پوشش بيمه هم قرار ندارند پس عملا هيچ حمايتي از كشاورز نخواهد شد.

وي افزود: با اين وجود اين تعداد از كشاورزان به چندين سال قبل برگشت خواهند كرد و تمام زحمات آنان به هدر خواهد رفت و دولت بايد از اعتبارات و تسهيلات اختصاص يافته براي جبران خسارات، سهمي هم براي اين قشر در نظر بگيرد و از آنان حمايت كند.وي بحراني بودن دشت سرايان را يك فاجعه دانست و افزود: بايد سيستم كشاورزي سنتي و روش هاي نادرست آبياري تغيير كند و در اين خصوص با كمك بلاعوض به كشاورز از وي حمايت شود.

وي با بيان اين كه با توجه به شرايط موجود، كشاورزي در اين منطقه تا ١٠ يا ١٥ سال آينده بيشتر جواب گو نخواهد بود خاطر نشان كرد: ساير پتانسيل هاي منطقه اعم از صنعت، معدن و ... بايد شناسايي و فعال و زير ساخت هاي لازم فراهم و سرمايه گذاران تشويق و جذب شوند.

وي خاطر نشان كرد: با توجه به فراواني محصولاتي مانند زعفران، پسته، انار و ... ايجاد صنايع تبديلي كشاورزي بسيار كارآمد بوده و منبع درآمد خوبي محسوب خواهد شد.

به اعتقاد وي توليد محصولاتي مانند گندم و جو در حال حاضر مقرون به صرفه نيست و حتي اگر دولت درآمد كشاورز را بپردازد و آب مصرفي كشاورزي را ذخيره كند ارزشمند خواهد بود.

وي با بيان اين كه با توجه به افت روز افزون آب، كشاورزي وضعيت مطلوبي ندارد گفت: جايگزيني منابع درآمدي جديد مانند صنايع كوچك و زود بازده، كارخانه هاي توليدي، صنايع تبديلي و ... در معيشت و اقتصاد مردم بسيار موثر خواهد بود.

وي ادامه داد: با توجه به خاك مناسبي كه در منطقه وجود دارد رواج سفال گري در آيسك بسيار درآمد زا و مقرون به صرفه است و سرمايه گذاري در اين خصوص نتايج مثبتي به دنبال خواهد داشت.وي اضافه كرد: از سوي ديگر آيسك از زمان هاي گذشته مركز توليد قالي بوده كه اگر به شكل منظم و در قالب يك تعاوني فعال و با ارائه امكانات و تسهيلات دولتي اين صنعت احيا و كارگاه هاي متعددي ايجاد و زمينه فروش مناسب توليدات آن فراهم شود بستر درآمد و اشتغال خوبي ايجاد خواهد شد.

وي با اشاره به باغستان آيسك گفت: اين باغستان برخوردار از ميوه هاي متنوع و زمين حاصل خيز است و پتانسيل هاي مختلفي از جمله توليد ابريشم و ... در آن وجود دارد همچنين به عنوان منطقه گردشگري-تفريحي نيز مطرح بوده و ضروري است مسئولان ذي ربط براي احياي اين باغستان همكاري كنند.

وي در خصوص وضعيت بهداشتي، درماني شهر آيسك گفت: شرايط بهداشتي، درماني آيسك چندان مطلوب نبود و كمبود پرسنل درماني از جمله پزشك و امكانات مورد نياز از جمله مشكلات موجود در اين زمينه محسوب مي شد كه در حال حاضر با اقدامات انجام شده وضع تا حدودي بهبود يافته است.

وي درباره وضعيت اشتغال در شهر آيسك خاطر نشان كرد: تعداد زيادي فارغ التحصيل بيكار در شهر آيسك وجود دارد كه از طريق شوراي اسلامي شهر جمع آوري و آمار اين فارغ التحصيلان در بانك اطلاعاتي در دست تدوين است.وي امكانات ورزشي آيسك را محدود دانست و افزود:امكانات موجود جواب گوي نياز متقاضيان نيست و براي ورزش بانوان نيز بايد زير ساخت هاي لازم فراهم شود.

وي با بيان اين كه چندين سال قبل آيسك از مناطق مهاجر پذير بود خاطر نشان كرد: متاسفانه در حال حاضر با شرايط فعلي روند مهاجرت از اين منطقه تا حدودي افزايش يافته است.

وي ايجاد كتابخانه، مجتمع دامداري، شهرك صنعتي و آسفالت خيابان ها را از جمله پروژه هاي در دست اجرا در شهر آيسك عنوان كرد و افزود: متاسفانه كمبود امكانات، پيشرفت پروژه ها را با مشكل مواجه كرده و تعدادي از اين پروژه ها با كندي پيش مي رود.

انتشارکتاب شعر حماسی شهدای آیسک

چشم و چراغ كوير 

«چشم و چراغ كوير» عنوان كتابي است كه در آن «قاسم علي اسفندياري» شاعر جانباز در وصف ٢٤ شهيد شهر آيسك و روحيه بلند مردم شهيدپرور آن، سروده است. اين كتاب شامل ٦٠٠ بيت در قالب مثنوي حماسي است كه توسط نشر «زلال انديشه» مشهد، در ٩٦ صفحه و با تيراژ ٢هزارجلد در نوبت اول چاپ و با قيمت ٨٠٠ تومان در سال ٨٧ منتشر و دراختيار علاقه مندان قرارگرفته است. قاسم علي اسفندياري سراينده اشعار اين كتاب در سال ١٣٣١ متولد و پس از شهادت برادرش، اولين شعر خود را سروده و در دوران دفاع مقدس همراه با ديگر شاعران حضور يافته و به خلق آثار حماسي در اين خصوص پرداخته است و خود نيز به افتخار جانبازي نايل شده است.

موسسه فرهنگي تفحص سيره شهداي آيسك ( تا انتهاي حضور) باني انتشار كتاب چشم و چراغ كوير است كه در اين راه از ياري بنياد شهيد و امور ايثارگران استان هاي خراسان رضوي و جنوبي، بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس خراسان رضوي و موسسه فرهنگي آموزشي امام حسين(ع) بهره مند شده است.

ابيات زير نمونه هايي از اشعار اين كتاب است:

چه گل ها ز آيسك پرپر شدند فدايي اسلام و رهبر شدند

شجاعان آيسك باهمتند نماد سلحشوري و غيرتند

همه عارفان را چنين باور است كه آيسك سرچشمه كوثر است

چه آيسك چشم و چراغ كوير هم آغوش با اختران منير

اگر خواستي دل پذيرد صفا به آيسك شهر شهيدان بيا

؛٦٥ دانش آموز دوحصاران در كلاس هاي اوقات فراغت شركت  كردند

٦٥ نفر از دانش آموزان دختر و پسر مقاطع ابتدايي و راهنمايي روستاي دوحصاران بخش آيسك در كلاس هاي اوقات فراغت شركت كردند.دهيار دوحصاران گفت: اين كلاس ها تحت نظارت روحاني مستقر در دوحصاران و ٢ نفر از بانوان آموزش ديده روستا به صورت ٢ شيفت در حسينيه اين روستا برگزار مي شود.«جواد عرب» هدف از برگزاري اين كلاس ها را ارتقاي سطح كيفي آموزش دانش آموزان و پركردن اوقات فراغت آن ها در ايام تابستان عنوان كرد و متذكر شد:كلاس هاي برگزار شده در مقطع روخواني، روان خواني و آموزش احكام مي باشد.به گفته وي،تعداد ٦٠ نفر از خواهران اين روستا در كلاس هاي خياطي، تابلوبافي،هديه كاري،گل سازي و كشت گل خانه اي كه از طريق مركز فني و حرفه اي سرايان برگزار شده در حال آموزش مهارت هستند.

؛برگزاري مسابقه دوستانه بين تيم هاي هندبال دانشگاه بيرجند و تربيت بدني آيسك

 
مسابقه دوستانه اي بين تيم هاي هندبال دانشگاه بيرجند و تربيت بدني آيسك در سالن ورزشي اين شهر برگزار شد.به گزارش خبرنگار ما در پايان اين مسابقه تيم دانشگاه بيرجند با نتيجه ٢١ بر ١٨ تيم تربيت بدني آيسك را مغلوب كرد.داوري اين مسابقات را رحمت ا... عربي، مجتبي آجري و حسين ميهن دوست بر عهده داشتند.

در شهر آيسك  خانه پزشك در حال احداث است

؛شهر سرايان خانه پزشك ندارد.رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان سرايان با اعلام اين مطلب و اشاره به فعاليت ٢ خانه پزشك در سه قلعه، به خراسان گفت: در شهر آيسك نيز يك خانه پزشك در حال احداث است و در روستاي مصعبي هم يك خانه پزشك وجود دارد.دكتر رئيسي با بيان اين كه در شهر سرايان خانه پزشك وجود ندارد و برنامه اي هم در اين زمينه مد نظر شبكه نمي باشد، افزود: در اكثر شهرستان ها، احداث خانه پزشك از طريق كمك هاي مردمي صورت مي گيرد كه اين مقوله در اين منطقه چندان موفقيت آميز نبوده است.وي با بيان اين كه از جمله مشكلات عمده در جذب پزشك، نبود خانه پزشك است، اظهار اميدواري كرد: خانه پزشك شهر سرايان نيز با اختصاص بودجه به زودي راه اندازي شود.

وي با اشاره به فعاليت ٣ مركز بهداشتي- درماني شهري روستايي و يك مركز بهداشتي- درماني روستايي و ١٠ خانه بهداشت در سطح شهرستان سرايان تصريح كرد: اكثر خانه هاي بهداشت و مراكز بهداشتي- درماني نياز به محوطه سازي و تعميرات دارند كه در اين زمينه قول هاي مساعدي براي تامين بودجه اخذ شده است.

ارتقاي خانه بهداشت خواسته اهالي بغداده

اهالي روستاي بغداده شهرستان سرايان خواستار ارتقاي خانه بهداشت اين روستا به مركز بهداشتي- درماني هستند.

جمعي از اهالي در گفت وگو با خبرنگار ما خواستارتوجه و رسيدگي مسئولان استاني و شهرستاني به وضعيت فعاليت هاي درماني با توجه به جمعيت اين روستا شدند.

مالدار يكي از اهالي روستا در اين خصوص مي گويد: بيشتر مردم زحمت كش روستا به دامداري مشغول اند و وجود ٣٢ هزار راس دام در روستا مي طلبد تا خدمات بهداشتي و درماني با حساسيت و امكانات بيشتر به صورت مستمر ارائه شود.

يكي از اعضاي شوراي اسلامي روستا نيز اضافه مي كند: با تمام توجه و خدمات مسئولان، كمبود امكانات بهداشتي و درماني در روستاي بغداده به عنوان پرجمعيت ترين روستاي شهرستان مشهود است و ارتقاي خانه بهداشت به مركز بهداشتي- درماني به يكي از خواسته هاي عمومي اهالي تبديل شده است.وي تصريح كرد: حدود ٢ هزار نفر در اين روستا سكونت دارند در حالي كه ارائه خدمات بهداشتي- درماني با ديگر روستا هاي كم جمعيت چندان تفاوتي ندارد.

خسروي يكي از جوانان روستاست كه خود را دانشجو معرفي مي كند. وي ضرورت ارتقاي خدمات بهداشتي و درماني را با توجه به محروميت بافت روستا متذكر مي شود و اضافه مي كند: استقرار پزشك به صورت سيار آن هم يك يا دو روز در هفته جواب گوي حجم مراجعات و نياز اهالي نيست و بيشتر مردم روستا دام دار هستند و با توجه به خشكسالي هاي مكرر و مشكلات نگهداري دام، قادر به مراجعه به ديگر نقاط نيستند و ارائه خدمات مستمر بهداشتي- درماني در اين خصوص ضروري است.

عربي، دهيار روستا نيز با تاييد مشكلات اضافه مي كند: علاوه بر معضلات مطرح شده توسط اهالي تامين دارو و نبود آمبولانس نيز از جمله مشكلات بهداشتي- درماني روستاست و مردم روستا براي تهيه يك داروي جزئي بايد به شهر آيسك و ديگر نقاط شهرستان مراجعه كنند.وي نبود آمبولانس را نيز متذكر مي شود و مي گويد: تمام بيماران با وسيله شخصي به مراكز درماني منتقل مي شوند و اين مسئله در بسياري از مواقع باعث تشديد بيماري و صرف هزينه زيادي مي شود و اورژانس آيسك و سه قلعه نيز با توجه به بعد مسافت قادر به ارائه خدمات نيست.دهيار روستاي بغداده تنها راه رفع مشكلات بهداشتي- درماني روستا را ارتقاي خانه بهداشت به مركز بهداشتي و درماني عنوان مي كند و مي افزايد: با تحقق اين امر اهالي ٥ روستاي هم جوار نيز از خدمات مطلوب بهداشتي و درماني برخوردار خواهند شد.

دوحصاران؛ دور از نگاه مسئولان

؛روستاي دوحصاران در ١٢ كيلومتري جنوب بخش آيسك و ٢٥ كيلومتري شهرستان سرايان قرار دارد. اين روستا در منطقه اي گرم و خشك و تقريبا نيمه كويري واقع شده و داراي ٢٥٠ خانوار و هزار نفر جمعيت است.

وقتي از دهيار دوحصاران در خصوص وضعيت اقتصادي و معيشتي اهالي اين روستا پرسيدم، بي مقدمه به خشكسالي هاي پي در پي و اثرات منفي آن در اقتصاد منطقه اشاره كرد و گفت: واقع شدن دوحصاران در پايين دست آيسك با توجه به حفر چاه هاي كشاورزي متعدد در بالا دست روستا، باعث خشك شدن ٢ قنات قديمي روستا شده است.

«جواد عرب» با بيان اين كه افت شديد آب هاي زيرزميني طي سال هاي متوالي خشكسالي در اين روستا، سطح زير كشت محصولات را كاهش چشمگيري داده است، افزود: با وجود اين مشكلات، اهالي چاره اي جز گذران زندگي با اين توليد ناچيز و كم محصول ندارند.

او عمده كشت محصولات روستا را گندم، جو، زعفران و پنبه عنوان كرد و متذكر شد: با وجود تلفات بسيار و بي سابقه دام در اثر خشكسالي و سرماي بي حد زمستان و در نتيجه وارد آمدن خسارت به دام داران، تاكنون در زمينه فروش دام اقدامي نشده اما اين مقوله در روستاهاي پايين دست انجام شده است.

وي با اشاره به مصوبه سفر اول هيئت دولت در خصوص احداث شركت سهامي زراعي دوحصاران، گفت: اين طرح در مرحله احداث سالن، مهمان سرا و... است.

به گفته دهيار دوحصاران، با وجود مشكلات اقتصادي مردم اين روستا، مهاجرت از روستا بسيار اندك بوده و تنها برخي جوانان براي يافتن كار به فردوس و يا شهرهاي بزرگ مهاجرت كرده اند و در اين زمينه شايد بتوان گفت دوحصاران روستايي مهاجر پذير است و بسياري از ساكنان فعلي اين روستا از مهاجران روستاهاي پايين دست هستند.

او در خصوص اجراي طرح هادي و پروژه هاي عمراني روستا و ... تصريح كرد: فاز اول طرح هادي به طول ٨٠٠ متر انجام شده و زمان اجراي فاز ٢ طرح، سال ٨٨ تعيين شده اما هنوز اعتباري براي اين كار پيش بيني نشده است.

به گفته عرب، آسفالت راه روستايي آيسك به دوحصاران (١٢ كيلومتر) و برخي معابر داخل روستا از طريق طرح هادي انجام شد.

او در ادامه ساماندهي گلزار شهداي روستا، آسفالت معبر ١٣٠ متري با عرض ٦ متر و اعتبار ٥٠ ميليون ريال از محل بودجه هاي دهياري، نام گذاري معابر و نصب ٢٢ سطل زباله در معابر روستا را از جمله پروژه هاي اجرا شده عنوان كرد و گفت: پروژه احداث اولين پارك و منظره روستايي شهرستان سرايان كه از سال ٨٤ آغاز شده به علت كمبود بودجه هنوز به اتمام نرسيده است.

او پيشرفت فيزيكي پروژه مذكور را ٨٠ درصد اعلام كرد و متذكر شد: به لحاظ ديگر امكانات زيربنايي مثل آب و برق اين روستا مشكلي ندارد و به محض احداث مخابرات روستا در سال ٨٠ تلفن كشي منازل روستا انجام شد و در خصوص گاز هم در آينده نزديك پس از گازكشي آيسك، روستاهاي پايين دست از جمله اين روستا گازكشي مي شود.

او آنتن دهي تلفن همراه در دوحصاران را از جمله مشكلات بيان كرد و افزود: در گذشته آنتن دهي از برجك فردوس انجام مي شد كه در حال حاضر اين آنتن دهي قطع شده و با وجود پي گيري هاي انجام شده براي نصب BTS در چند سال اخير اين امر هنوز تحقق نيافته است.

عرب از ديگر مشكلات به استقبال كم مردم روستا از وام هاي بهسازي از طريق بنياد مسكن اشاره كرد و ادامه داد: قوانين بانكي مبني بر داشتن ضامن كارمند با توجه به شغل مردم اين روستا كه اغلب كشاورزي و دامداري است، استقبال اهالي را از اين وام ها كاهش داد.

وي اضافه كرد: سال گذشته پرونده ٣٥ نفر از اهالي براي دريافت وام بهسازي توسط دهياري ارسال شد و كمبود اعتبار و سخت گيري بانك ها براي ضامن، موجب انصراف تمامي متقاضيان در اين زمينه شد.او در خصوص وضعيت امكانات رفاهي و فرهنگي روستا به احداث يك كانون فرهنگي- مذهبي در سال ٨٥ در دوحصاران اشاره كرد و در زمينه وضعيت كتابخانه روستا، گفت: كتابخانه روستا جواب گوي نياز مردم نيست و تنها داراي هزار و ٢٠٠ جلد كتاب است كه از طريق كمك هاي مردمي و يا توسط سازمان تبليغات اسلامي تامين شده است.

وي در خصوص وضعيت ورزشي روستا هم خاطر نشان كرد: در سال ٨٢ يك زمين توسط اهالي به دهياري اهدا شدو تا كنون از طريق اعتبارات دهياري، توپ و تور واليبال و فوتبال در آن نصب شده و اقدامي در خور توجه صورت نگرفته است.

او در زمينه وضعيت آموزشي و تحصيلي روستا نيز متذكر شد: در قديم روستا ٢ مدرسه ابتدايي دخترانه و پسرانه داشت كه با توجه به كاهش جمعيت يكي از اين مدارس غيرفعال است و در حال حاضر يك مدرسه مختلط به دانش آموزان خدمات آموزشي ارائه مي كند.

به گفته «عرب» روستاي دوحصاران يك مدرسه راهنمايي دارد و با كمبود معلم نيز مواجه نمي باشد اما به علت فعال نبودن مقطع دبيرستان در روستا، ٥٠ درصد دانش آموزان از ادامه تحصيل باز مانده اند و ٥٠ درصد ديگر براي ادامه تحصيل به خوابگاه هاي شبانه روزي آيسك، سرايان و فردوس رفته اند.

وي در پايان يكي از معضلات فراروي اهالي روستا را فعال بودن تنها يك حمام عمومي ذكر كرد و افزود: اين حمام عمومي در ٢ شيفت فعال است و اين مقوله مشكلاتي را ايجاد كرده كه با احداث يك حمام عمومي ديگر اين معضل تا حدودي رفع خواهد شد.

؛مصوب نشدن طرح هادي مانع توسعه فضاي ورزشي آيسك


؛براي گفت وگو با مسئول تربيت بدني آيسك به تنها مجموعه ورزشي اين شهر مي روم.مجموعه اي كه شامل يك سالن ورزشي، يك زمين خط كشي فوتبال و يك زمين آسفالته هندبال مي باشد.وقتي به آن جا رسيديم با يكي از ورزشكاران قديمي آيسك كه از سال ها قبل او را مي شناختم، رو به رو شدم.خيلي زود معلوم شد او همان كسي است كه بايد با او صحبت كنم.

رحمت ا... عربي دبير تربيت بدني سرايان است كه از سال ١٣٧٠ و به صورت افتخاري مسئوليت تربيت بدني اين منطقه را بر عهده گرفته است.وي در خصوص سابقه ورزش آيسك گفت: ورزشكاران ما به خصوص در رشته هندبال از سابقه خوبي برخوردار بوده اند و قبل از تشكيل استان بارها در خراسان مقام هاي خوبي كسب كرده ايم.

حتي در دو سال منتهي به تقسيم استان در ٥ رده سني از مسابقات هندبال استان خراسان شركت كرديم.وي افزود: فعاليت رشته هاي فوتسال و بسكتبال از سال گذشته و رشته هاي جودو و كشتي از سال ٨٢ در آيسك آغاز شده است.وي با اشاره به امكانات ورزشي در آيسك عنوان كرد: تنها سالن ورزشي شهر كه از سال ٨٣ آغاز به فعاليت كرده است جواب گوي نيازها نيست به گونه اي كه عملا امكاني براي فعاليت ورزشي بانوان باقي نمي ماند.

عربي مهم ترين مشكل در بحث توسعه فضاي ورزشي آيسك را طرح هادي اين شهر دانست و افزود: اين طرح از سال ٧٩ و پس از تاسيس شهرداري آيسك قرار بود مصوب شود ولي هنوز پس از گذشت ٨ سال هنوز به طور كامل مشخص نشده است و به نظر من اين ضعف است كه پس از اين مدت نتوانيم يك طرح هادي را براي يك شهر چند هزار نفري مصوب كنيم.

وي ادامه داد: تا اين طرح مصوب نشود نمي توانيم فضاي ورزشي را توسعه دهيم، چون ممكن است بعدا دچار مشكل شويم.وي يكي ديگر از مشكلات گسترش مجموعه ورزشي را تيرهاي برق ذكر كرد و افزود: در ابتدا اين زمين را به تربيت بدني واگذار كردند، ما به علت مشكلات نتوانستم دور زمين را ديوار كشي كنيم و اداره برق تيرهاي برق را از وسط زمين عبور داد حالا هم مي گويند بايد براي جابه جايي آن ها هزينه پرداخت كنيد.

در صورتي كه آن ها بايد قبل از انجام اين كار، كارشناسي مي كردند.وي تصويب كرد: اين سالن ورزشي هم قرار بود در ابتدا به ابعاد ٣٤ در ١٢ ساخته شود ولي با پي گيري هايي كه كرديم قرار شد خودمان با خودياري مردم فونداسيون آن را بريزيم .ولي با اين كه سالن در ابعاد ٦٠ در ٢٢ ساخته شد يكي از اشكالات آن نبود سكوي تماشاگران است كه در هنگام برگزاري مسابقات مختلف باعث بروز مشكلاتي مي شود.وي گفت: احداث سالن ورزشي در يكي از مدارس شبانه روزي آيسك از سوي سازمان آموزش و پرورش استان مراحل نهايي ساخت خود را مي گذراند كه با ساخت آن مقداري از مشكلات ما بر طرف خواهد شد.

وي در خصوص عملكرد اداره كل تربيت بدني در مورد شهرستان ها با تاكيد بر اين كه قصد تملق ندارد عنوان كرد:در مدت ١٧ سال مسئوليتم، تا به حال با چندين مدير كل تربيت بدني در تماس بوده ام، ولي بايد بگويم پس از حضور آقاي قديري آن طور كه بايد به ورزش شهرستان ها رسيدگي شده است و آن چه كه حقمان است را در اختيار ما مي گذارند.

وي با اشاره به اهميت ارتقاي علمي مربيان شهرستان ها خاطر نشان كرد: با اين كه پس از تشكيل استان، كلاس هاي مربيگري زيادي تشكيل مي شود ولي متاسفانه كمتر يك شهرستان فرصت استفاده از اين كلاس ها را پيدا مي كند چون با احتساب كلاس هاي تئوري و عملي يك ورزشكار براي شركت در اين كلاس ها كه عموما در بيرجند تشكيل مي شود گاهي بايد بيشتراز ١٠ روز در بيرجند باشد و به همين خاطر اكثرا نمي توانند شركت كنند.

به گفته وي اگر مسئولان طوري برنامه ريزي كنند كه اين كلاس ها ٣ يا ٤ روز بيشتر طول نكشد اغلب شهرستان ها هم مي توانند از كلاس ها استفاده كنند.

عربي يكي ديگر از مشكلات ورزش شهرستان ها را اطلاع رساني ضعيف برخي از هيئت هاي ورزشي استان ذكر كرد و افزود: برخي از هيئت ها در تماس با ما مي گويند، پس فردا بايد رضايت نامه كتبي، گواهي اشتغال به تحصيل و... مربوط به ورزشكار به دست ما برسد، با توجه به اين كه اين جا يك منطقه كشاورزي است، شايد ورزشكار ما در آن لحظه در دسترس نباشد و اين موارد بايد حداقل يك هفته قبل از برگزاري مسابقات اعلام شود وگرنه ممكن است موفق به اعزام تيم نشويم

؛آيسك و سه قلعه داروخانه خصوصي ندارند

 شهر هاي آيسك و سه قلعه شهرستان سرايان فاقد داروخانه خصوصي هستند.

رئيس شبكه بهداشت و درمان شهرستان سرايان به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر يك داروخانه خصوصي خدمات دارو رساني را در شهر سرايان انجام مي دهد و شهر هاي آيسك و سه قلعه داروخانه خصوصي ندارند.«دكتر رئيسي» با بيان اين كه شهرستان سرايان با كمبود داروخانه مواجه است، به انجام رايزني هاي اين شبكه براي ايجاد داروخانه در سطح شهرستان اشاره كرد و افزود: در ٤ مركز بهداشتي- درماني شهرستان داروخانه فعال است و طبق قرارداد خدمات دارو رساني به اين مراكز توسط بخش خصوصي انجام مي شود.وي اضافه كرد: اين شهرستان داراي يك مركز بهداشتي- درماني شبانه روزي است كه فعاليت دارو رساني در آن نيز به صورت شبانه روزي انجام مي گيرد اما داروخانه شبانه روزي كه طبق تعريف بايد توسط ٣ پزشك داروساز ايجاد و اداره شود، در اين شهرستان وجود ندارد.

كتابخانه عمومي آيسك، دور از شهر و امكانات

كتابخانه هاي عمومي يكي از مهم ترين مراكز فرهنگي هستند كه در جذب نسل جوان و ايجاد انگيزه در آن ها براي مطالعه، نقش بسيار موثري دارند به خصوص كتابخانه در جايي باشد كه كمتر امكانات فرهنگي داشته باشد.وقتي به همراه گروه اعزامي خراسان وارد آيسك شديم و سراغ كتابخانه عمومي اين بخش را گرفتيم ما را به ساختمان كوچكي كه در پشت بخشداري قرار داشت و از مركز شهر بسيار دور بود راهنمايي كردند.هر چند ساختمان آن تازه ساز بود ولي فضاي فيزيكي آن بسيار كم بود .وارد كتابخانه عمومي شهيد علي انصاري آيسك كه شديم تنها يكي دو دانش آموز پسر را مشاهده كرديم كه براي پس دادن كتاب هاي امانت گرفته شده و گرفتن كتاب هاي جديد به كتابخانه مراجعه كرده بودند.فرصت را غنيمت شمرديم و با يكي از آن ها كه تمايل چنداني براي پاسخ دادن به سوال هاي ما نداشت، گفت وگو كرديم.

احمد ميربلوكي، دانش آموز سال سوم راهنمايي شبانه روزي شهيد چمران سرايان كه از سال پنجم ابتدايي براي استفاده از كتاب هاي كمك آموزشي و كامپيوتر عضو كتابخانه شده است، گفت: ديگر اعضاي خانواده ام نيز عضو كتابخانه هستند و در گذشته بيشتر كتاب هاي داستان و هم اكنون كتاب هاي تاريخي و علمي را مطالعه مي كنم.وي كه علاقه بسيار زيادي به مطالعه مجله ماشين دارد افزود: بيشتر كتاب هاي مورد نظرم را به صورت امانت مي گيرم و در خانه مطالعه مي كنم. از آن جايي كه بعضي از كتاب هاي مورد نياز اعضاي كتابخانه در اين جا وجود ندارد، تنها برطرف كننده نياز دانش آموزان مقطع ابتدايي در اين زمينه است و نياز دانش آموزاني مانند من كه سن و سال بيشتري دارم را برطرف نمي كند.احمد ميربلوكي كه دوكتاب تاريخي و داستان را به امانت گرفته بود، خاطر نشان كرد: فضاي كتابخانه بايد بزرگ تر باشد و اگر كتابخانه در مركز شهر قرار داشت افراد بيشتري مي توانستند از كتاب هاي آن استفاده كنند.هر چند بعضي از مواقع براي امانت گرفتن كتاب مجبور است مدتي منتظر بماند تا نوبت او شود ولي پسر ها چون در انجام كار هاي مربوط به كشاورزي به پدر و مادرشان كمك مي كنند، كمتر براي مطالعه به كتابخانه مي آيند.در طول سال تحصيلي نيز از كتاب هاي موجود در كتابخانه مدرسه براي مطالعه استفاده مي كنم.محدثه اسماعيلي نيز يكي ديگر از اعضاي كتابخانه عمومي شهيد علي انصاري آيسك است كه در گذشته به دليل دوري مسير نمي توانسته عضو كتابخانه شود و از كتاب هاي آن استفاده كند ولي در حال حاضر چون در نزديكي آن سكونت دارد عضو كتابخانه شده است.وي كه از كتاب هاي موجود در كتابخانه، در طول سال تحصيلي، براي انجام كار هاي تحقيقي درس علوم استفاده مي كند، تصريح كرد: بعضي از كتاب هاي مورد نياز در اين خصوص در كتابخانه وجود ندارد.او كه علاقه زيادي به مطالعه مجله هايي چون سروش جوان، سينما و ويدئو دارد، خاطر نشان كرد: از آن جايي كه اين محل در شيفت بعدازظهر شلوغ تر است، فضاي موجود در كتابخانه به خصوص سالن مطالعه آن بسيار كوچك مي باشد.به گفته وي بيشتر كتاب هاي علمي كتابخانه قديمي اند و نياز مراجعه كنندگان را برطرف نمي كنند.از طرف ديگر چون كتابخانه از مركز شهر فاصله زيادي دارد، بيشتر خانواده ها به دختر هاي خود اجازه آمدن به آن را نمي دهند. اين در صورتي است كه اگر كتابخانه در وسط شهر بود همه بچه ها مي توانستند از كتاب هاي آن استفاده كنند.پس از گفت وگو با دو نفر از اعضاي كتابخانه به سراغ مسئول آن كه به تنهايي مشغول ارائه خدمات به مراجعه كنندگان است، مي رويم.ظريفه رمضاني چهار سال در كتابخانه عمومي فردوس بود و ٤ سال هم شده كه مسئوليت اين كتابخانه را بر عهده دارد.او گفت: كتابخانه عمومي شهيد علي انصاري آيسك از سال ١٣٧٩ به صورت رسمي راه اندازي شد.قبل آن نيز كساني كه علاقه به مطالعه داشتند از كتاب هاي موجود در حسينيه استفاده مي كردند.در حال حاضر حدود ٥ هزار و ٦٠٠ نسخه و ٤ هزار و ٨٠٠ عنوان كتاب در كتابخانه وجود دارد و امكانات موجود در آن شامل آب سرد كن، كولر، رايانه، دستگاه فاكس، حدود ١٨ عدد صندلي و ٦ ميز مي باشد كه همه آن ها از طريق امور كتابخانه هاي استان اختصاص يافته است.وي با اشاره به اين كه ساختمان در حال احداث كتابخانه تا چند سال ديگر به بهره برداري نمي رسد تصريح كرد: بايد مكاني مناسب براي كتابخانه در مركز شهر در نظر گرفته شود.بخشداري در اين خصوص پي گيري زيادي كرده و به دليل بالا بودن اجاره يا مناسب نبودن ساختمان هاي مورد نظر تاكنون اقدامي در اين مورد انجام نشده است.مسئول كتابخانه عمومي شهيد علي انصاري آيسك با بيان اين كه ساختمان فعلي كتابخانه حدود ١٢٠ متر مربع مساحت دارد، گفت: اعضاي كتابخانه ٣١٠ نفر مي باشند كه حدود ١٩٠ نفر از آن ها دختر و بقيه پسر هستند.وي با اشاره به اين كه در صورت نبود كتاب هاي مورد نياز ديگر اعضا، اسامي كتاب ها را به امور كتابخانه هاي استان منعكس مي كنيم تا براي استفاده دانش آموزان عضو كتابخانه تهيه شوند، اضافه كرد: كتابخانه عمومي آيسك درجه ٤ است و در سال ٨٦، ٢٥٩ و امسال هم تاكنون حدود ١٥٢ نسخه كتاب براي آن ارسال شده است.به گفته رمضاني كمبود حايل كتاب باعث فرسوده شدن كتاب ها مي شود و با وجود درخواست، اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.همچنين از ١٢ قفسه كتاب بعضي خراب بود كه خودمان آن ها را درست كرده ايم.وي مهم ترين مشكل كتابخانه را كه مورد اعتراض بسياري از اعضا شده است دوري از مركز شهر آيسك عنوان كرد و گفت: در صورتي كه كتابخانه در وسط شهر باشد، تعداد مراجعه كنندگان افزايش مي يابد.بعضي از خانم هاي خانه دار نيز عضو كتابخانه هستند و از كتاب هايي كه در زمينه تربيت كودك و آشپزي است استفاده مي كنند.همچنين بعضي از آقاياني كه شغل آزاد دارند نيز عضو كتابخانه مي باشند و در صورتي كه يكي از اعضا نياز ضروري به كتابي داشته باشد آن را از طريق امانت بين كتابخانه اي از سرايان تهيه و در اختيار عضو مورد نظر قرار مي دهيم.وي با اشاره به اين كه دو كانون فرهنگي خواهران و برادران در آيسك وجود دارد، تصريح كرد: برگزاري نمايشگاه كتاب و مسابقه كتابخواني در بين اعضا از ديگر فعاليت هاي در طول سال است و اميدواريم مسئولان مربوط امكانات بيشتري در اختيار ما قرار دهند.

؛پوشش بيمه روستايي و عشاير دوحصاران كمتر از ٢٠ درصد است

 كمتر از ٢٠ درصد مردم روستاي دوحصاران تحت پوشش بيمه روستايي و عشاير هستند.دهيار روستاي دوحصاران به خبرنگار ما گفت: متاسفانه استقبال روستاييان اين منطقه از بيمه روستايي و عشاير بسيار كم است كه يكي از دلايل آن ضعف اطلاع رساني مي باشد. «جواد عرب» با اشاره به فعاليت يك خانه بهداشت در اين روستا، افزود: اين مركز توسط يك نيرو كه همان بهورز قديم روستاست اداره مي شود و اين مقوله يكي از چالش هاي منطقه است.به گفته وي، اين روستا از پزشك عمومي و مستقر محروم است و پزشك خانواده نيز يك روز در هفته از مركز بهداشتي- درماني آيسك به اين روستا مراجعه مي كند.وي از ديگر مشكلات بهداشت و درمان روستاي دوحصاران به تزريقات مردانه اشاره كرد و ادامه داد: اين مقوله و نبود نيرو باعث بروز مشكلاتي شده است به طوري كه اهالي و به ويژه افراد مسن براي تزريق بايد به آيسك و سرايان و ... بروند.وي با ابراز گلايه از فعال نبودن اورژانس ١١٥ در اين روستا، خاطرنشان كرد: در مواقع نياز اهالي روستا ناچار به استفاده ازاورژانس ١١٥ آيسك و يا سه قلعه هستند كه در اين خصوص اورژانس ١١٥ سه قلعه با وجود بعد مسافت به اين منطقه، در سرعت خدمت رساني موفق تر عمل مي كند.روستاي دوحصاران داراي ٢٥٠ خانوار و ١٠٠ نفر جمعيت مي باشد.

تقاطع مرگ

اين روزها چهار راه مركزي شهر آيسك به تقاطع خطر تبديل شده است.تقاطع بلوار امام رضا(ع)و خيابان هاي معلم و توحيد در قلب شهر آيسك به دليل نبود چراغ راهنما و علايم هشداردهنده شاهد تصادفات ناگوار است.يكي دو هفته قبل تصادفي سهمگين در اين تقاطع سر و صداي همسايگان را بلند كرد و هفته گذشته نيز يك خودرو و موتور سيكلت با يكديگر برخورد كرده و سانحه آفريدند.خودرو براي فرار از حادثه درون آيلند وسط بلوار قرار گرفت و حادثه به خير گذشت. همسايگان اين چهارراه هيچ گاه در آسايش نيستند و با هر صداي ترمز و فريادي قلبشان فرو مي ريزد كه نكند شهروندي دچار حادثه شده است.از سوي ديگر متاسفانه سرعت گير هاي قبلي در محل مناسب تعبيه نشده و نبود چراغ راهنما نيز مزيد بر علت مي باشد.حداقل انتظار شهروندان آيسك توجه مسئولان به ويژه راهنمايي و رانندگي و شهرداري نسبت به رفع ناهنجاري است.از طرف ديگر مردم آيسك از مامور پليس راه كه در اين شهر اقدام به جريمه رانندگان مي كند گلايه مند هستنددر اين نزديكي اتفاقاتي روي مي دهد كه فرمانده نيروي انتظامي استان بايد براي حل آن چاره جويي كند.