تشکيل ستاد سالگرد

تشکيل ستاد سالگرد ارتحال امام(ره) و يادواره شهدا در آيسک
 
 ستاد بزرگ داشت سالگرد ارتحال ملکوتي امام(ره) و يادواره شهداي شهر آيسک تشکيل شد.بخشدار آيسک در اين جلسه به تشريح شخصيت امام راحل (ره) پرداخت و با تاکيد بر همگرايي ادارات گفت: وقتي همگرايي بين دستگاه هاي اجرايي وجود داشته باشد ميدان عمل روشن و تلاش دو چندان مي شود.«خياط» افزود: در ادامه راه امام(ره) مقام معظم رهبري مسير روشن تر به همه نشان دادند و در حوادث سال 88 که نقش ولايت و رهبري نظام بيشتر نمايان شد نمونه عيني اين هدايت گري است.رئيس هيئت امناي مساجد شهرستان سرايان هم در اين جلسه به بيان خاطراتي از شهدا و شخصيت امام(ره) پرداخت و تاکيد کرد: امسال بايد سالگرد ارتحال امام(ره) با شکوه تر از گذشته و با برنامه و ابتکارهاي جديدتر برگزار شود.«برومند» افزود: امنيت کشور در گرو برنامه ها و راهپيمايي ها و زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهيدان به ويژه امام شهيدان است.در ادامه جلسه «رضايي» به عنوان دبير ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال امام(ره) شهر آيسک معرفي و کميته هاي مربوط تشکيل شد.برگزاري نمايشگاه سخنراني، خاطره خواني، تهيه بروشور و پذيرايي در روز 15 خرداد از جمله برنامه هاي مصوب اين جلسه بود.

جشن تکليف

دانش آموزان مدرسه راهنمايي شهيد علمدار آيسک جشن تکليف گرفتند
 

 32 دانش آموز مدرسه راهنمايي شهيد علمدار شهر آيسک با حضور مسئولان و معلمان در هيئت حسيني اين شهر جشن تکليف گرفتند.«فداکار»، مدير اين مدرسه به خبرنگار ما گفت: جشن تکليف تعدادي از اين دانش آموزان زودتر از سن قانوني برگزار مي شود تا دانش آموزان قبل از رسيدن کامل به سن تکليف با احکام و فرايض ديني بيشتر آشنا شوند.حجت الاسلام «سهرابي نژاد»، دبير ستاد اقامه نماز شهرستان سرايان هم در اين مراسم بر اقامه نماز اول وقت و جماعت و فراگيري احکام نماز تأکيد و در خصوص اهميت اين مسئله و احکام تقليد و مقلد مطالبي بيان کرد.در اين مراسم به هر يک از مکلفان يک سجاده، مهر، تسبيح و جايزه ويژه اهدا و نماز ظهر و عصر هم اقامه شد.

به یاد شهدا

 دانش آموز شهيد علي اکبر اسماعيلي
 

علي اکبر اسماعيلي سال 1349 در آيسک متولد شد و از همان دوران تحصيل با عضويت در بسيج دانش آموزي در بيشتر فعاليت هاي مذهبي و انقلابي حضوري چشمگير داشت.

او با شروع جنگ بر خود واجب دانست که راهي ميدان نبرد شود و لباس بسيج را براي دفاع از دين و عقيده به تن کند، شهيد بزرگوار با وجود مجروحيت شديد در مراحل قبل، هيچ گاه حاضر نشد به جبهه نرود و راهي را که ديگر شهيدان در پيش گرفته بودند انتخاب نکند.

او سرانجام چهارم خرداد 1367 در ماووت عراق با قلبي سرشار از عشق به ديدار معبودش شتافت و در گلزار شهداي آيسک آرام گرفت.

 این دانش آموز شهید در وصيت نامه خود می نویسد:

اکنون که نداي هل من ناصرا ينصرني امام عزيزمان بلند است، بسم ا...

اين مدت کوتاهي خواهد بود که خداوند لطف و مرحمت فرمود و در بهشت را به روي ما باز کرده، پس خود را از اين فيض عظيم محروم نکنيم.

اگر انشاءا... شهيد شدم با شما ملت پيامي دارم که دست از ياري امام عزيزمان بر نداريد حتي اگر يکايک شهيد شويد و تا آخرين قطره خون از اسلام و امام دفاع کنيد.

به یاد شهدا

 معلم شهيد علي اکبر اسماعيلي

علي اکبر اسماعيلي سال 1344 در آيسک  متولد شد و از همان شروع دوران کودکي قناعت و تلاش را همراه با اعتقادات مذهبي در هم آميخت. او پس از گرفتن مدرک از مرکز تربيت معلم بيرجند حدود 3 سال در توابع احمدآباد مشغول آموختن علم و اخلاق به دانش آموزان بود و با شروع جنگ، سنگر مجاهدت در راه اسلام عليه دشمنان را براي دفاع از کشور انتخاب کرد. او ششم بهمن 65 پس از اصابت گلوله دشمن در عمليات کربلاي 5 (شلمچه) با شهادتش معلم ايثار و فداکاري براي نسل هاي آينده شد.

این معلم شهید در بخشی از وصيت نامه اش می نویسد:

اکنون که قرار است درخت تنومند اسلام آبياري شود و رشد کند پس اي گلوله ها و خمپاره ها مرا دريابيد تا اين که يک قطره خون در بدنم باقي نماند و آنچنان بدنم را پاره کنيد که ديگر مجال جمع کردن آن باقي نماند، فقط به خاطر ا...

 

جمع بندي سئوالات شهروندان سرايان و پاسخ هاي فرماندار

 
 پاسخ فرماندار به سوال های مردم آیسک
در شماره قبل صفحه گفت  وگو «رجبي مقدم»، فرماندار شهرستان سرايان به برخي از سوالات مردم از قبيل کشاورزي، بيمارستان، مصوبات سفر سوم و... پاسخ داد. در اين شماره نيز وي درباره مشکل دريافت شبکه هاي تلويزيوني، نيروهاي غيربومي در ادارات، تاکسي در سرايان و... توضيحاتي ارائه مي کند.

عبور راه آهن از شهرستان، احداث بانک رفاه، حوزه علميه، اماکن تفريحي و رفاهي و سينما، مجتمع بين راهي، مسجد و... از نيازهاي ضروري شهرستان و نيازمند پي گيري فرماندار است.

۲ مسير براي راه آهن مورد نظر است، بايد نظر کارشناسي را پذيرفت که اگر مسير قاينگناباد توجيه فني و اقتصادي داشته باشد، به دور از مسائل سياسي، حب و بغض کار ادامه يابد، بايد منتظر نظر کارشناسي بمانيم.در مورد بانک رفاه هم در 4 سال گذشته، 4 يا 5 بانک و موسسه اعتباري در شهرستان راه اندازي شده است که بانک هاي تعاون، مسکن، مهر و ... از آن جمله است و شهرستان سرايان بيشتر از اين کشش ندارد.راه اندازي موسسه هاي مالي و اعتباري، با توجه به ميزان انباشت سرمايه مردمي، توجيه اقتصادي دارد و بيشتر از اين در شهرستان، جاي کار نيست مگر آن که همشهريان با کمک، پس انداز و اندوخته هاي خود را از بانک هاي ديگر نقاط به شهرستان منتقل کنند.بانک رفاه هم براي ايجاد شعبه اعلام آمادگي کرده است ولي با رکود انباشت و سرمايه فعلي، امکان ايجاد بانک ديگري نيست.درباره حوزه علميه نيز اقداماتي در چند سال گذشته انجام و پايگاه نماز جمعه راه اندازي شده است و احداث حوزه علميه هم از پي گيري هاي جدي مسئولان فرهنگي به ويژه امام جمعه است.براي احداث حوزه علميه شرق کشور مجوزهاي لازم گرفته شده است و در حال آماده سازي امکانات و فضاهاي لازم هستيم.پارک شهر سرايان هم تجهيز شده و پارک جنگلي منابع طبيعي نيز در حال تجهيز و راه اندازي است، در مجموعه شمس آباد، زيرساخت ها در حال انجام و در اماکن تفريحي و منطقه گردشگري کريمو و مصعبي زيرساخت ها در حال تأمين است و ايجاد فضاي مناسب براي شهروندان و جذب گردشگر پي گيري مي شود.

طرح آبخيزداري سبز درود در شمال شهرستان بسيار فرح بخش و جذاب است و مشکل راه آن نيز حل شده و امکانات لازم هم مستقر مي شود. باغستان هاي مصعبي و کريمو هم براي گذراندن اوقات فراغت در نظر گرفته شده است.منطقه نجومي سه قلعه نيز بايد براي استفاده بهتر گردشگران و دانش پژوهان رشته ستاره شناسي و نجوم پي گيري شود.غار ديدني اژدها و بتون در شمال شهرستان بسيار بکر و ناشناخته است و جاي کار دارد و تربيت بدني و ميراث فرهنگي مي توانند براي استفاده غارنوردان و کوهپيمايان و... اقدام کنند.براي ايجاد سينما هم اولويت هاي فرهنگي ديگري قبل از آن در منطقه وجود دارد براي مثال مجتمع فرهنگي سرايان بايد تکميل شود.

در مورد مساجد مشکلي نيست و براي مرمت و بازسازي کمک مي شود و در شمال شهر مسجد امام خميني(ره) براي ساکنان مسکن مهر ساخته مي شود.ساخت 4 مجتمع بين راهي در دستور کار است که بسطاق، سه قلعه، آيسک و سرايان را شامل مي شود. براي مجتمع بين راهي سرايان هم مجوزهاي لازم گرفته شده و اميد است که به زودي کار اجرايي تمام شود و به بهره برداري برسد.

چرا جاده سه قلعه به بيرجند به صورت ناتمام رها شده است و پروژه اين وضعيت را دارد؟

جاده سه قلعه به بيرجند پروژه بزرگ و بين شهري است که بيرجند، سه قلعه و سرايان را به هم متصل مي کند.قبل از تصويب پروژه در سفر دوم دولت اين پروژه در قالب راه روستايي از طرف بيرجند و سرايان در حال انجام بود اما با مصوب شدن آن در سفر دولت تبديل به پروژه بين شهري با مشخصات فني متفاوت و از اعتبار ملي در 2 سال گذشته برخوردار شد.کار در حال انجام است و قسمتي از پروژه تا شوشود انجام و حدود 30 کيلومتر از طرف بيرجند قيرپاشي شده و يک قطعه در حال اجراست.اما شهروندان سراياني بقيه محور را نمي بينند، طول کل مسير 120 کيلومتر و قسمتي از آن در بيرجند، قاين و سرايان واقع شده است.اعتبار اجرايي پروژه 100 ميليارد ريال بوده و تاکنون 30 ميليارد ريال هزينه شده است.

ايجاد بولوار آيسک- سرايان از مصوبات سفر اول هيئت دولت به استان است، چرا پروژه همچنان ناتمام است؟

اين پروژه از طرح هايي است که با اعتبارات شهرستاني شروع و 5 ميليارد ريال از اين محل براي اجراي آن هزينه شده است، در سفر دوم رئيس جمهور پروژه فردوس-سرايان- سه راهي روم طرح ملي شد و قطعه اي به مساحت 10 کيلومتر که بين آيسک و سرايان به عنوان بولوار طراحي شده بود در مسير پروژه مصوب سفر دوم قرار گرفت.ظرفيت اجرايي پيمانکار سال قبل تمام شده و بايد مناقصه جديد برگزار شود و به زودي هم کار شروع مي شود.تاکنون حدود 3 کيلومتر از مسير آسفالت شده است و اتمام طرح به 8 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد که 50 درصد کار انجام شده و اميد است تا پايان امسال طرح به اتمام برسد.

12 کارگر در شهرداري آيسک هستيم که با روزي 5 هزار تومان دستمزد کار مي کنيم، در صورت بيماري و غيبت، براي هر روز 8 هزار تومان از دستمزدمان کم مي شود، اگر اعتراض کنيم اخراج مي شويم، چرا؟

اين کارگران به شيوه فصلي يا قرارداد کار معين براي انجام قسمتي از خدمات شهرداري کار مي کنند که البته در همه شهرداري ها به صورت موردي از اين موارد وجود دارد، اما پي گير حل مشکل آن ها و برخوردار شدن از بيمه هستيم.در گذشته براي انجام حجم معيني از کار قرارداد بسته مي شد که البته شيوه درستي در بستن قرارداد نيست.

وضعيت شبکه هاي تلويزيوني آيسک با مشکل جدي مواجه است، قبلا قول اصلاح داده شده اما کاري انجام نشده است؟

از 4 سال قبل، اين مسئله پي گيري مي شود. قسمتي از شهرستان، به ويژه شهر آيسک و بعضي روستاها در دريافت شبکه هاي تلويزيوني مشکل دارند.نزديک قله کوه فردوس، سايتي آماده شد و آنتن و تجهيزات در حال نصب بود که فردوس به خراسان جنوبي ملحق شد. با استقرار ديش و تجهيزات نصب شده همه شبکه ها در سه قلعه دريافت مي شود اما مشکلات آيسک هم چنان وجود دارد. صدا و سيما اعلام مي کند که نوع آنتن و گيرنده ها کيفيت لازم را ندارد و بايد تجهيزات آن جا به روز شود، شبکه سيماي خراسان جنوبي هم در آيسک و سرايان با مشکل دريافت مي شود که از صدا و سيما خواهش مي کنيم پي گير حل مشکل باشد.

جاده معدن در بخش سه قلعه، از سفر اول دولت اعتبار داشت، چرا براي آن هزينه نشده است؟

شهرستان طرح جامع معدن نداشت که در دولت نهم، اعتبار خوبي به اين بخش اختصاص يافت و بيش از 4 ميليارد ريال براي مطالعات هزينه شد.طرح جامع اکتشافات عميق و نيمه عميق و... تهيه شد اما تا زماني که نتيجه مطالعات مشخص نشود نمي توان اقدام کرد در غير اين صورت کار، گرفتار مسائل سياسي مي شود. بر اساس نتيجه مطالعات انجام شده، معادن غني بنتونيت، خاک صنعتي و سنگ هاي قيمتي در منطقه وجود دارد.احداث اين راه جزو مصوبات نيست بلکه در ليست پروژه هاي سفر قرار داشت اما مطالعه نشده بود.حدود 50 ميليارد ريال پروژه راه در دست اجراست که بايد به اتمام برسد تا پروژه جديدي شروع شود با اعتبارات شهرستان و فرض اختصاص 20 ميليارد ريال به بخش راه، تا چند سال نمي توان پروژه جديدي آغاز کرد.اتمام طرح هاي ناتمام تا پايان سال 89 و 90 از سياست هاي موجود است زيرا پروژه هاي ناتمام، ضررهاي زيادي دارد، احداث اين راه نيز بايد مطالعه شود و در صورت داشتن توجيه کافي در مورد آن اقدام مي شود.

با توجه به اين که بخش کشاورزي جزو زيرساخت هاي اقتصادي شهرستان است چرا فعاليت هاي اين بخش کم شده و اقدامي در زمينه حمايت از کشاورزان انجام نمي شود؟

فعاليت هاي بخش کشاورزي کم نشده بلکه دامنه کار در اين حوزه بسيار گسترده است. در بحث زراعت، شهرستان سرايان رتبه دوم و در زمينه باغباني هم جايگاه سوم استان را دارد.سطح زيرکشت محصولات زراعي منطقه 16 هزار و 893 هکتار با 94 هزار و 591 تن توليد است و در زمينه محصولات باغي هم 9 هزار و 14 تن توليدات در منطقه وجود دارد، 126 واحد مکانيزه دامي، 10 مرغداري صنعتي، توليد 667 تن گوشت سفيد و هزار و 797 تن گوشت قرمز در سال، 8 هزار و 195 تن شير، حدود 157 تن پشم و... از قابليت هاي کشاورزي شهرستان است.در زمينه زيرساخت هاي کشاورزي، مراکز جمع آوري شير فعال شده و در چرخه توليد هم مجتمع دامداري منطقه مجهز است و بزرگ ترين کارخانه توليد خوراک دام استان در شهرستان مستقر است که 70 درصد خوراک دام استان را تأمين مي کند.مجتمع دامداري مي تواند تا 10 تن شير منطقه را فرآوري کند که در گذشته موقع اوج توليد، شير دامدار روي دستش مي ماند، اما با احداث کارخانه شير و لبنيات سرايان که 85 درصد پيشرفت فيزيکي دارد اين مشکل حل مي شود و اميد است تا 2 ماه ديگر به بهره برداري برسد.براي جلوگيري از هدر رفت آب در بخش کشاورزي، يکپارچه سازي اراضي، لوله گذاري کانال هاي آب رساني و... انجام شده است.در صورت استقبال مردم، آمادگي اعطاي تسهيلات وجود دارد و در زمينه اجراي شيوه هاي جديد آبياري تسهيلات ويژه اعطا مي شود.

چرا با وجود نيروهاي متخصص و تحصيل کرده در منطقه باز هم 50 درصد نيروهاي شاغل در ادارات شهرستان غيربومي و بعضي از ديگر استان ها هستند در حالي که نيروهاي منطقه بيکارند؟

بيشتر دانش آموختگان از رشته هاي علوم انساني هستند که بيشترين کاربرد آن در آموزش و پرورش است. در حال حاضر، حدود 200 نفر دانش آموخته رشته هاي مختلف در شهرستان وجود دارند که حدود 75 درصد آن ها در رشته هاي علوم انساني (ادبيات، ادبيات عرب، روان شناسي و...) تحصيل کرده اند که بيشتر در حوزه آموزش و پرورش به کار گرفته مي شوند.در ادارات هم بيشتر از نيروهاي فني استفاده مي شود. در گذشته به تحصيل در رشته هاي علوم پايه توجه چنداني نشده بود، بنابراين بيشتر شاغلان شهرستان از ديگر مناطق و دانش آموختگان رشته هاي علوم پايه هستند.نتيجه بي توجهي در تحصيل رشته هاي علوم پايه، يک دهه بعد مشخص مي شود، مشکل بيکاري دانش آموختگان شهرستان اين است وگرنه نيروي تحصيل کرده فني بيکار در منطقه وجود ندارد. از طرفي چاره اي هم نيست آزمون استخدام براي نيروهاي فني برگزار مي شود و از هر منطقه استان مي توانند جذب شوند.همايش «رياضي چرا» با هدف ايجاد انگيزه بين جوانان برگزار شد و اين که از آن زمان گرايش به علوم پايه، رياضي و فيزيک بيشتر شده است.اين کارها در دراز مدت تاثير دارد و زود به نتيجه نمي رسد، جوانان ما هم بايد به تشکيل NGO و تشکل هاي بخش خصوصي توجه کنند.مکان کار همه تحصيل کرده ها در بخش دولتي وجود ندارد، بنابراين بايد زيرساخت ها و زمينه ها براي به کارگيري در بخش خصوصي و NGOها فراهم شود.از جوانان اين منطقه خواسته مي شود که بيشتر به تخصص هاي فني اهميت دهند چون به عنوان مثال در حال حاضر در بخش عمران، مشکل تأمين نيرو وجود دارد و در نظارت بر ساخت و ساز کمبود محسوس است و اين ضعف به 10 يا 15 سال قبل برمي گردد که به تحصيل در علوم پايه توجه لازم نشده است.در بخش خصوصي به 10 يا 15 کارشناس عمران در منطقه نياز است اما نيروي کافي نداريم.

چرا با وجود 2 دانشکده کشاورزي و پيام نور در نقاط مختلف سرايان از تاکسي خبري نيست؟

براي استفاده از تاکسي عمومي چند سال قبل يکي، دو بار خط تاکسي راه اندازي و فعال شد ولي استقبال چنداني صورت نگرفت، در حالي که بايد اين کار براي راننده توجيه داشته باشد، بنابراين استفاده از ميني بوس مورد توجه قرار گرفت، 4 دستگاه ميني بوس در شهر وجود دارد که با گذشت زمان، اوضاع بهتر از قبل مي شود.حدود 4 دفتر تاکسي تلفني هم فعال است که بيش از 40 دستگاه تاکسي دارد.از حمل و نقل درون شهري در سرايان استقبال چنداني نمي شود وگرنه در صورت رغبت مردم، تاکسي درون شهري دوباره فعال مي شود به علاوه در سرايان اتوبوس هم وجود دارد که کارايي چنداني ندارد.براي آيسک و سه قلعه هم راه اندازي ميني بوس درون شهري پي گيري مي شود و سامان دهي ميني بوس راني بين ۳ شهر سرايان، آيسک و سرايان هم در برنامه است.

يکي از مشکلات سرايان صنعت و نبود کارخانه است، با توجه به مشکل بيکاري در منطقه و مشکلات بخش کشاورزي، احداث کارخانجات صنعتي از قبيل پتروشيمي، فولاد و... ضروري است، چه اقدامي در اين زمينه انجام شده است؟

بعد از احداث بيمارستان، مردم سرايان دنبال صنعت بزرگ و مادر هستند. در سفر دوم هيئت دولت ايجاد 4 واحد پتروشيمي در استان مصوب شد که قول دادند يک مورد در سرايان راه اندازي شود، اين پروژه در حال مطالعه است و نياز به گاز اتان و انتقال خط گاز از عسلويه دارد که زود به نتيجه نمي رسد، همت آن وجود دارد اما زمان مي خواهد و بايد پي گيري شود.نظر دولت بر ايجاد پروژه هايي با سرمايه گذاري متوسط است، در سفر سوم هيئت دولت به استان، ايجاد 14 طرح صنعتي در استان مصوب شده و فرمانداري سرايان هم به دنبال جذب سرمايه گذار است و شهرستان ها از اختيار کافي برخوردارند تا در صورت وجود پروژه اي متناسب با شرايط منطقه و توجيه فني براي استقرار آن صنعت اقدام شود و 49 درصد بخش دولتي و 51 درصد هم بخش خصوصي سرمايه گذاري کند.فرمانداري هم به دنبال انتقال و جذب يک يا ۲ پروژه براي شهرستان است که زيرساخت ها فراهم شده است، به عنوان مثال در حال حاضر 4 برابر برق مصرفي در زمان اوج، ظرفيت ايجاد شده و 14 مگاوات برق داريم و خطوط فشار قوي هم براي استفاده پروژه هاي سنگين مهياست و مشکل براي تأمين آب و گاز هم وجود ندارد.از 14 طرح صنعتي سفر سوم دولت زمينه ايجاد کشت و فرآوري گياهان دارويي، فرآورده هاي نسوز، دارو و فرآورده هاي شيميايي و گياهي در منطقه وجود دارد.

بحث راه هاي مواصلاتي شهرستان سرايان از مشکلات موجود است، براي احداث راه ديهوک به سرايان هم هيچ اقدامي نشده و شايعاتي وجود دارد که چون احداث اين جاده از برخي لحاظ به نفع بعضي شهرستان هاي هم جوار است در اجراي آن سنگ اندازي مي شود، چه توضيحي داريد؟

در شهرستان سرايان 307 کيلومتر از راه هاي فرعي و 308 کيلومتر راه اصلي نيازمند نوسازي و به سازي است و اين حجم راه نيازمند رقم بالايي براي نگه داري است و براي نگه داري راه ها 120 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.مردم توقع دارند همه کارها در چند سال انجام شود، از کارهاي مهم در بحث راه شهرستان هاي استان، اتصال برخي محورها به پروژه هاي ملي است که از استان اعتبار نمي گيرد.تکميل راه آيسک به مصعبي، کريمو، در حوزه راه روستايي، جاده چاه طالب، چاه غياث و چاه شيرين از اولويت هاي راه روستايي و در حال اجراست که بايد به اتمام برسد تا محور ديگري شروع شود.در حوزه راه شهري هم محور آيسک، سرايان به سه راهي روم، سرايان، سه قلعه، بيرجند، سرايان، کريمو، کاخک، سرايان، چرمه، خضري، اولويت هاي بين شهري است.اين محورها بايد کامل شود تا مسير ديگري آغاز شود که به بيش از 200 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.4 طرح از اعتبارات ملي و استاني اجرا مي شود که براي خارج کردن سرايان از بن بست ضروري است، اولويت بعدي اتصال به ديهوک و يزد است که جزو اولويت هاي ما و اصرار مردم است.با توجه به محدود بودن اعتبارات شهرستاني، اختيار هزينه کرد هم با محدوديت مواجه است اما تصميم گيري و اولويت بندي در حوزه هر شهرستان و کميته برنامه ريزي است که با حضور نمايندگان مردم از شوراي استان، شهر و بخش تشکيل مي شود و اگر توان تأمين اعتبار باشد پروژه جديد شروع مي شود.

از سال ها قبل، بحث الحاق تعدادي از روستاهاي هم جوار به سرايان مطرح است، با توجه به فاصله کم اين روستاها تا سرايان و انجام بسياري از کارها در اين شهرستان آيا اقدامي براي الحاق آن ها انجام شده است؟

بحث تقسيمات کشوري بسيار پيچيده و فني است و به طور طبيعي با توجه به اهميت بالا و حساسيت آن، مسائل اجتماعي مختلف به دنبال دارد، بنابراين در تقسيمات کشوري مرزها، الحاق و انتزاع بخش يا روستا از شهرستان يا استان و يا تثبيت مرزها، مسائلي است که در حوزه سياسي اجتماعي و تخصصي ويژه انجام مي شود و طبيعي است که همه شهرستان ها به دنبال تثبيت مرزها و حل مشکلات جمعيتي ساکن در مرزهاي بخش شهري يا شهرستاني هستند.در چند سال گذشته هم اقدامات خوبي در حوزه تثبيت مرزها، مميزي مراتع مشترک بين شهرستان سرايان و نقاط همجوار و همچنين استان يزد انجام شده است و براي يکي دو مورد باقي مانده هم پي گيري مي شود.روشي که راهنمايي و رانندگي سرايان براي استفاده از کلاه ايمني براي موتورسواران در نظر گرفته، نامناسب و به دور از شأن است، بايد کارهاي فرهنگي و تبليغي در اين زمينه افزايش يابد، لطفا در جلسات شوراي ترافيک به اين مسئله رسيدگي کنيد.متأسفانه فرهنگ استفاده از کلاه ايمني در منطقه کمتر رواج يافته است و در اين زمينه مشکلاتي وجود دارد و به گونه اي که از اين نظر در استان، مقام آخر به شهرستان سرايان اختصاص دارد.در شوراي فرهنگ عمومي و شوراي ترافيک، تاکيد زيادي بر فرهنگ سازي شد، از 3 سال قبل در مورد استفاده از کلاه ايمني کار مي شود که شدت گرفته اما هنوز مصوباتي از قبل هست و اجرا نشده است.بنابراين از مردم درخواست مي شود با توجه به قدمت تاريخي سرايان، اعتقادات و فرهنگ مردم، به نسل جوان و ماموران براي اجراي قانون کمک کنند تا کارها آسان تر انجام شود.

به علاوه ماموران راهنمايي و رانندگي هم بايد با اخلاق حسنه و نيکو با جوانان روبه رو شوند و تذکر بدهند، چون کار فرهنگ سازي، سخت، زمان بر و ديربازده است.طبيعي است که در اجراي قانون مشکل داريم، در نقاط کوچک شهري هم مانند سرايان، راهنمايي و رانندگي نوپا و جوان است که بيش از 3 سال عمر ندارد و اميد است با حضور بيشتر همکاران راهنمايي و رانندگي و مردم فرهنگ قانون مداري بيشتر شود.

4 ساعت مصاحبه نفس گير با فرماندار سرايان و پاسخ به پرسش هاي مردم(1)

عملکرد رئيس اداره اوقاف و امور خيريه سرايان وسرگردانی صاحبان زمين و متقاضيان مسکن در آيسک

براساس برنامه قبلي، فرماندار شهرستان سرايان، به عنوان اولين ميهمان صفحه گفت وگو در سال جديد در دفتر سرپرستي خراسان جنوبي حاضر شد.«رجبي مقدم» قبل از ساعت 9 صبح وارد اتاق مصاحبه شد و ساعت 13 و 20 دقيقه اتاق را ترک کرد.او ضمن تشکر از روزنامه خراسان جنوبي به علت ايجاد فضاي پاسخ گويي به مردم، سوالات آنان را نشان هوشياري و تيزبيني ساکنان اين شهرستان عنوان کرد.بيش از 50 سوال توسط مردم اين منطقه براي پاسخ گويي فرماندار مطرح شد و پرسش هاي بسياري در ساعت هاي انجام مصاحبه دريافت مي شد اما او با حوصله به همه آن ها پاسخ مي داد. بيمارستان، گازرساني، نيروهاي غير بومي، مصوبات سفر سوم دولت و ... قسمتي از توضيحات فرماندار است که در اين شماره صفحه گفت وگو مي خوانيد.

عملکرد رئيس اداره اوقاف و امور خيريه سرايان باعث شده است صاحبان زمين و متقاضيان مسکن در آيسک نتوانند در اراضي اين شهر که 90 درصد آن موقوفه است ساخت و ساز کنند.

در شهرستان سرايان بيش از هزار و 700 رقبه موقوفه شناسايي شده است که 100 مسجد، 50 حسينيه، 14 امام زاده و ... از آن جمله است که اين حجم کار شهرستان و 3 نفر نيرو قابل اجرا نيست و مدير کل اوقاف و امور خيريه استان قول اختصاصي نيرو براي شهرستان داده است.زمان راه اندازي اداره اوقاف در اين شهرستان بيش از 500 رقبه شناسايي شده بود اما با شناسايي رقبات بيشتر، حجم کار در ۳سال گذشته 2 برابر شده است.بيش از 80 درصد زمين هاي آيسک وقفي است بنابراين شهر با محدوديت توسعه مواجه است، براي حل اين مشکل، جلساتي با مسکن و شهرسازي و اوقاف و امور خيريه تشکيل شده است تا اداره کل اوقاف استان مجوزهاي لازم براي الحاق 10 هکتار از اراضي موقوف به طرح جامع شهر را بگيرد که موافقت هاي استاني کسب و منتظر جواب سازمان اوقاف و امور خيريه هستيم و به محض دريافت موافقت، اقدامات لازم انجام مي شود.براي طراحي، تفکيک، واگذاري و اعطاي تسهيلات متقاضيان مسکن مهر هيچ محدوديتي وجود ندارد.

احداث ساختمان دانشکده کشاورزي سرايان که مصوبه سفر اول دولت است تعطيل شده است و با روند فعلي هم تا چند سال ديگر تمام نخواهد شد. دانشکده هم در ساختمان استيجاري فعاليت مي کند، چه برنامه اي براي دانشکده کشاورزي در سال جاري داريد؟

فرماندار سرايان با تاييد تصويب احداث اين دانشکده در سفر اول هيئت دولت مي گويد: ايجاد دانشکده و گرفتن رشته هاي جديد دو مقوله جداست.ساختمان سازي و گرفتن مجوزهاي لازم از آموزش عالي کشور هم زمان با هم پي گيري و مطالبات اوليه ساخت دانشکده انجام شد.از آن جا که دانشکده کشاورزي با دانشکده هايي همچون فني، پزشکي و ... تفاوت دارد، مطالعه آن نيز به زمان بيشتري نياز دارد به گونه اي که 18 ماه کار مطالعه و آزمايش خاک طول کشيد و نشان داد مقاومت باربري آن کم است بنابراين مجبور به کم کردن حجم خاک شديم تا ساختمان احداث شود.دانشکده کشاورزي به فضاي وسيع تر و مجموعه هاي کارگاهي احتياج دارد.زمين مورد نياز آن يک سال بعد از سفر دولت فراهم و 50 هکتار براي ساختمان اداري، کلاس، آزمايشگاه و خوابگاه پيش بيني شد.همين ميزان زمين هم براي فضاي آموزش و کارگاهي در نظر گرفته شد که البته طراحي 50 هکتار کاربري آموزشي زمان بر است.تعهد ما ساخت 6 هزار متر مربع ساختمان بعد از گرفتن مجوز راه اندازي بود.6 ميليارد ريال اعتبار براي ساخت تخصيص يافته است و پروژه 30 درصد پيشرفت دارد اما هم زمان با ساختمان سازي با تلاش دانشگاه بيرجند کد ملي براي اين دانشگاه در سال 89 گرفته شد.

اعتبارات سال 88 هزينه شد و توقف پروژه هم به علت همين مسئله بود، اما پروژه از امسال اعتبار ملي دارد و منتظر اين اعتبارات هستيم.

به منظور راه اندازي پروژه با توجه به طولاني بودن طرح، براي عقب ماندن از زمان با بررسي فضاهاي موجود براي سال 88 دانشجو پذيرش شد و در ساختمان استيجاري فعلي در رشته هاي کارشناسي زراعت و اصلاح نباتات و محيط زيست 85 دانشجو مشغول به تحصيل شدند.قرارداد اوليه پروژه دانشکده کشاورزي ۲ سال بوده و برخوردار شدن طرح از اعتبار ملي بيشتر به نفع استان است. اتمام طرح حدود 30 ميليارد ريال اعتبار مي خواهد و 6 ميليارد ريال از اعتبارات تملک دارايي هاي استان و 4 ميليارد ريال از اعتبارات جاري محقق تعهد استان عملي شده است.اين مصوبه مربوط به سفر اول دولت است و چون براي پروژه ها مقدمات پايه اي انجام نشده بود بنابراين مطالعات امکان سنجي فاز يک، 2 و اجرا طول کشيد.احداث دانشکده سرايان نسبت به شهرستان هاي ديگر عقب نيست چون راه اندازي و ساختمان سازي با هم انجام شده است و ايجاد رشته هاي جديد براي سال آينده پي گيري مي شود.به علاوه در صورت موافقت وزارت خانه، براي تامين خوابگاه هاي مورد نياز بايد از بخش خصوصي کمک گرفت.در سال اول راه اندازي دانشکده براي کمک به دانشجويان فضاهاي مورد نياز تهيه و به بخش خصوصي واگذار شد.

بيمارستان سرايان جزو مصوبات سفر اول دولت است که در سال اول کلنگ زني شد و قرار بود يک ساله تمام شود اما نه تنها در اين زمان به پايان نرسيد بلکه در دور دوم هم از افتتاح آن خبري نبود و زمزمه هاي افتتاح دهه فجر به هفته دولت امسال رسيد، چه توضيحي داريد؟

اين بيمارستان از پر ماجراترين پروژه هاي شهرستان است زيرا اولين پروژه اي است که کلنگ خورده و از مطالبات به حق مردم است و استاندار هم قول ساخت آن را از محل اعتبارات استان داده بود.با مشارکت مسئولان شهري ۵/۴ هکتار زمين براي بيمارستان پيش بيني و طراحي انجام شد.چون قرار بر ساخت پروژه توسط استان و در نتيجه پي گيري آن در حوزه بهداشت و درمان استان بود بنابراين کارهاي قابل اجرا، مثل مطالعه، انتخاب پيمانکار و ... در دانشگاه علوم پزشکي بيرجند انجام شد اما به دليل هم پوشاني و هم زماني مطالعه و اجرا مشکلاتي در مطالعات خاک پيش آمد و کوره هاي گچ و آجر زمين مورد نظر استخراج شد.بنابراين به ناچار مطالعات بيشتري انجام و از زمين ۵/۲ متر خاک برداري شد که زمان را از ما گرفت و پايان سال مالي فرا رسيد و هم زمان پروژه به عنوان طرح ملي و مصوبات سفر اول معرفي شد، بنابراين از حوزه وزارت بهداشت و درمان خارج و به سازمان مسکن و شهرسازي محول شد و انتخاب پيمانکار جديد در دستور کار قرار گرفت.مناقصه جديد چند بار تمديد شد اما پيمانکار قيمتي 50 درصد بيشتر از بيمارستان سربيشه و درميان مي خواست در حالي که اين بيمارستان ها، با يک نقشه تيپ در ۳ نقطه اجرا مي شد، استاندار با طرح مخالفت کرد و تکرار مناقصه را مورد تاکيد قرار داد، پيمانکار جديد هم با خاک برداري با مشکل اقتصادي مواجه شد و کار کند پيش مي رفت بنابراين کنار رفت.اعتبار اين پروژه ۲۶ميليارد ريال بود روند کار پيمانکار سوم هم تا آخر سال قبل خوب بود و به تدريج کند شد. ساختمان هاي جانبي و تصفيه خانه فاضلاب نيز بايد براي بيمارستان پيش بيني مي شد که در سفر سوم هيئت دولت براي تکميل بيمارستان و محوطه سازي و ساختمان جديد به پيمانکار ابلاغ شد.ساختمان سازي جانبي و محوطه سازي تا شهريور ماه امسال انجام مي شود همچنين در سفر سوم دولت براي تامين تجهيزات مورد نياز تا آخر سال به وزارت بهداشت و درمان تاکيد شده است.هم اکنون پروژه 75 درصد پيشرفت فيزيکي دارد و اميد است تا هفته دولت، کار ساخت به پايان برسد.

سرعت پروژه گازرساني به سرايان جاي تقدير دارد اما چرا در خصوص نصب علمک هاي گاز کاري نمي شود؟

گازرساني به سرايان از اعجاز کارهاي اجرايي بود و در سفر دوم هيئت دولت به استان گازرساني به 13 شهر مصوب شد که 3 شهر در سرايان واقع شده است و گازرساني به سرايان هم به عنوان اولين پروژه پي گيري، مطالعه و اجرا شد و 65 کيلومتر خط انتقال گاز از فردوس به سرايان و سه قلعه اجرا و گاز به آن تزريق شد.براي ۳ شهر سه قلعه، فردوس و سرايان هم مطالعه انجام و ۲ پيمانکار انتخاب شد که براي اجراي شبکه داخلي، تعهد يک ساله داشتند، در حال حاضر شبکه داخلي شهر کامل شده و کار ايستگاه ها در حال انجام است.ايستگاه هاي درون شهري در حال تکميل 4 مورد است و قسمتي از علمک هاي پايان خطوط براي آزمايش آماده است و بعد از آن علمک هاي شهر نصب مي شود.هزار و 300 متر از خط انتقال بين آيسک و سرايان باقي مانده است که در يک ماه آينده تمام مي شود.در ۳ ماه آينده مشعل گاز در سه قلعه و سرايان روشن مي شود و 75 درصد جمعيت سرايان از شبکه گاز برخوردار هستند.اولويت هاي گازرساني به روستاهاي شهرستان هم دو حصاران و بغداده است که به دليل جمعيت زياد و نزديکي به خطوط گاز در اولويت گازرساني بوده و پس از آن، روستاهاي بسطاق و زنگويي مورد توجه است که در سال هاي 89 و 90 گازدار مي شود.

نظارتي بر اجراي پروژه هاي ادارات نيست و برخي پروژه ها با کيفيت پايين انجام مي شود.

گر چه تيزبيني و نکته سنجي مردم قابل تقدير است ولي اعتقادي در اين زمينه ندارم چرا که فرمانداري بسيار فني عمل مي کند.سامانه نظارتي توسط معاونت عمراني استانداري طراحي شده و هر ماه گزارش هاي نظارتي به استان ارائه مي شود و از طرف استان هم اجراي پروژه ها مورد بررسي قرار مي گيرد.فرم نظارت بر پروژه ها، به طور مداوم تکميل و با توجه به توان فني شهرستان، به موقع نظارت و تذکرهاي لازم ارائه مي شود گر چه ادارات شهرستان تجربه کمي دارند اما پر انرژي و صاحب نام هستند و مي توان ادعا کرد که يک سيستم اداري قوي در شهرستان وجود دارد.گر چه به طور صد درصد کار مجموعه هاي اداري رضايت بخش نيست اما تلاش آن ها قابل تقدير است. در حوزه هاي مختلف بيش از 30 درصد دستگاه هاي سرايان رتبه هاي اول و دوم در استان را کسب کردند به علاوه در پيشرفت فيزيکي و جذب اعتبار هم نسبت به تخصيص، 70 درصد جلوتر هستيم. هر 45 روز پروژه ها با حضور رئيس هر اداره، گروه نظارتي فرمانداري و ناظر پروژه و ...بررسي و فرم تکميل مي شود.

با وجود توجه دولت به اشتغال، به واحدهاي صنعتي سرايان بي توجهي مي شود و تاکنون با صنعت کاران به منظور بررسي حل مشکلات آنان جلسه برگزار نشده و فقط در زمان سفر مقامات، جلسه هاي معدودي با حضور نمايندگان آن ها برگزار شده است.

سرايان در گذشته بخشي از فردوس و در انتهاي خراسان قرار داشت که محروميت در آن زياد و مورد بي توجهي بود بنابراين براي کاهش فاصله آن با شهرهاي توسعه يافته، نياز به خيزش بيشتري داشت که در اين خصوص کارهاي زيربنايي و تاسيسات مورد توجه قرار گرفت.۹/۱کيلومتر خطوط انتقال آب شرب در شهرستان وجود داشت که اکنون به 50 کيلومتر و ظرفيت منبع ذخيره آب نيز از هزار به 5 هزار و 500 متر مکعب افزايش يافته است.با توجه به عمق محروميت منطقه بايد زيرساخت ها تامين و بعد به امور روبنايي مانند اشتغال توجه مي شد که البته از اشتغال هم غافل نبوديم.زيرساخت هاي ۳ ناحيه آيسک، سه قلعه و ناحيه شماره يک سرايان در حال انجام است و 70 درصد اقدام هاي ارتقاي ناحيه صنعتي سرايان به شهرک صنعتي نيز عملي شده و زمين 46 واحد صنعتي واگذار شده و 21 مجموعه آن فعال است.از محدوديت ها ي ما در اشتغال و سرمايه گذاري، بن بست زيرساخت است که چاره اي جز سرمايه گذاري در بخش هاي زيرساختي از جمله راه نداشته ايم و در 4 سال گذشته بيش از 25 درصد اعتبارات شهرستان در اين بخش هزينه شده است.به نظرم به بخش صنعت کم توجهي نشده و بيشترين پي گيري در جذب سرمايه گذار صورت گرفته است.براي ايجاد ۲ واحد توليدي بزرگ در منطقه، پي گيري و بستن قرارداد و گرفتن تسهيلات هم قطعي شد اما بعد از بروز مشکلات با کشورهاي اروپايي، حذف شد بنابراين دنبال جذب سرمايه گذار براي واحدهاي ديگر هستيم تا از 14 طرح مصوب سفر سوم دولت، مواردي متناسب با شرايط منطقه جذب شود.تعداد واحدهاي صنعتي منطقه کم است و آماده دريافت نظرات صنعت گران هستيم اما آن ها يک زمان مختص مي خواهند، در حالي که دوشنبه ها زمان ملاقات عمومي با مردم است و واحدهاي شهرستان محدوديتي براي مراجعه ندارند.به علاوه در سفر استاندار يا مسئولان مرکز استان هم به صورت موردي براي ارائه مشکلات سرمايه گذاران و با حضور آن ها وقت گذاشته مي شود.مشکل بخش صنعت در اين شهرستان تامين نقدينگي است و فقط يک واحد مشکل دار در منطقه وجود داشت که با پي گيري مسئولان و تغيير خط توليد، فعال است.بيشتر واحدهاي شهرستان در حوزه کشاورزي فعال است و جلسات اختصاصي صنعت هم در قالب تشکل هاي کشاورزي تشکيل مي شود.

سرايان جمعيت هلال احمر ندارد، قول مساعد براي راه اندازي آن کي عملي مي شود؟

تعزيرات حکومتي، صنايع و معادن و ... در منطقه نمايندگي ندارد و جمعيت هلال احمر هم به صورت شعبه فعال است و ايجاد نمايندگي آن به ويژگي هاي خاص نياز دارد که بايد تشکيلات مصوب براي منطقه گرفته و هلال احمر راه اندازي شود.در حال حاضر در پايگاه امداد جاده اي نيرو حضور دارد و ساختمان لازم هم فراهم شده و براي راه اندازي تشکيلات رسمي هلال احمر، بايد پاسخ و مجوز از تهران دريافت شود.به علاوه نيروهاي لازم در شهرستان بايد آموزش ببينند که با وجود چندين بار اعلام براي آموزش جوانان، تعداد داوطلبان مورد نظر به حد نصاب نرسيد.آمار آموزش پذيران بايد در تمام مقاطع تحصيلي از 30 به 20 نفر برسد و 160 ساعت آموزش ببينند تا به عنوان امدادگر در شهرستان از آن ها استفاده شود.در صورت ارائه آموزش به جوانان، در مواقع اضطراري نيز حضور آن ها مفيد است که تعداد ثبت نام شدگان به حد نصاب رسيده است و دوره آموزشي برگزار خواهد شد.تاکنون شرايط بحراني و نيازمند مشارکت اين نيروهاي امدادي در منطقه به وجود نيامده است اما به دليل بحراني بودن منطقه و واقع شدن شهرستان بين دو گسل زلزله، ايجاد شعبه هلال احمر از ضروريات است و بايد آمادگي لازم براي برخورد با حوادث وجود داشته باشد.

اختيارات اداره تامين اجتماعي سرايان بسيار کم و محدود است و مردم با مشکل مواجه هستند و براي مفاصاحساب بايد به بيرجند بروند، چه اقدامي براي رفع مشکل آن ها انجام شده است؟

براي رفع مشکلات تامين اجتماعي، پي گيري زيادي انجام شده اما سازمان تامين اجتماعي استان مشکل نيروي انساني را مطرح مي کند و تامين نيروي مورد نياز براي منطقه در اولين آزمون استخدامي وعده داده شده است.برخي از نيروهاي بومي منطقه و شاغل در ديگر شهرستان ها براي حضور در تامين اجتماعي سرايان اعلام آمادگي کرده اند اما به مجوز استخدام و موافقت شهرستان هاي مورد نظر نياز است.در بحث ايجاد اداره، تامين اجتماعي، مسئولان استان به دنبال نرم هايي مانند رسيدن تعداد دفترچه ها به حد نصاب هستند و بايد توجه کرد که بيشتر جمعيت شهرستان، شهري است و امکان استفاده از بيمه روستايي ندارند که تامين اجتماعي بايد در صدد پر کردن اين خلاء و افزايش خدمات باشد.پي گيري مي شود تا کشاورزان و ساکنان در شهرهاي زير 2 هزار نفر جمعيت، از اين خدمات برخوردار شوند.براي مفاصاحساب هم پي گيري مي کنيم تا شهروندان ناچار به رفت و آمد نباشند و در حد يکي دو روز انتظار، کار آن ها قابل رسيدگي است، اما در صورت اصرار زودتر از آن مجبور هستند به بيرجند بروند.

برخي نيروهاي ادارات شهرستان، غيربومي و رفت و آمدي هستند و دل به کار نمي دهند. مسئولان هم غيربومي و بي تفاوت هستند، چه توضيحي داريد؟

مديران رفت و آمدي منطقه، ۳ نفر هستند که مسافت جابه جايي آن ها، حدود 30 کيلومتر است و اين افراد هم در مراحل بازنشستگي اند و امکان جابه جا شدن ندارند.در خصوص وجود نيروهاي غيربومي در ادارات نيز شرايط استخدام ايجاب مي کند که غيربومي ها هم در آزمون پذيرفته شوند، اما به دليل حساسيت و نظارت در مورد اين افراد، با انگيزه بيشتر پي گير هستند و در صورت حضور نيروي غيربومي ضعيف و ناکارآمد، جابه جا مي شود.

چرا استاندار فقط يک بار به سرايان آمده اما به برخي شهرستان ها چند بار سفر کرده است؟

فکر نمي کنم استاندار چند بار به شهرستان ها سفر کرده باشد، براي حضور در مناطق، بايد موقعيت کاري پيش بيايد، استاندار بر حضور مديران در شهرستان ها و دعوت فرمانداران از آن ها تاکيد دارد تا به اين منظور برنامه اي براي حضور آن ها تدوين شود و هر چند ماه يک بار به شهرستان سفر کند، دو سفر قبلي استاندار هم به علت هم زماني با دهه فجر يکي شد.البته در صدد فراهم کردن زمينه حضور استاندار براي بررسي پروژه ها و مشکلات مردم و ديدار با آن ها هستيم.براساس يک برنامه دوره اي، استاندار نوبتي به شهرستان ها سفر مي کند، از طرفي هم گاهي براساس دعوت و وضعيت پروژه ها در شهرستان ها حضور مي يابد.استاندار فروردين امسال و بهمن گذشته در منطقه حضور يافت و در جريان مسائل منطقه قرار گرفت.

سهم شهرستان سرايان از مصوبات سفر سوم دولت چيست و پروژه شاخص و ويژه منطقه کدام است؟

رويکرد اين سفر فرهنگي بود، مسئولان استان هم مي خواستند که پروژه اختصاصي شهرستاني نداشته باشيم و اعتبارات به صورت کلي دريافت و در بخش هاي مختلف استان براساس پارامترهاي مورد نظر مانند جمعيت، وسعت، محروميت و... توزيع شود.به علاوه به نظر استاندار برخي پروژه هاي سفرهاي قبل مشکلاتي براي شهرستان ها داشت بنابراين رويکرد سومين سفر طوري بود که اعتبارات سرجمع به استان اختصاص يابد و تفکيک شود.از 175 ريزپروژه مصوب سفر سوم، حدود 100 مورد استاني است که همه شهرستان ها از آن سهم مي برند، 76 مورد براي شهرستان هاست که با همين عنوان قيد شده و 7 پروژه ويژه سرايان است.احداث مدرسه شبانه روزي سه قلعه، تکميل بيمارستان تا دهه فجر و تجهيز آن در سال جاري، مطالعه امکان سنجي ناحيه صنعتي سرايان، احداث موزه و اداره کار و امور اجتماعي، احداث و تجهيز سالن چند منظوره سرايان و تعدادي ريز پروژه ديگر از ... مصوبات سفر سوم دولت براي شهرستان سرايان است.خراسان جنوبي - مورخ چهارشنبه 1389/02/01