حكايت يك راه آهن كه مي خواست به منطقه فيض دهد


هفته گذشته «اقبال» فرماندار فردوس ميهمان روزنامه خراسان جنوبي بود تا در پي آگهي اعلام حضور، پاسخ گوي پرسش هاي شهروندان باشد. وي در قسمت اول اين گفت وگو به بخشي از سوالات مطرح شده جواب داد که به خاطر تعداد تماس ها اين مصاحبه دوقسمتي شد. آن چه در اين ميان باعث دلگرمي بيشتر همکاران روزنامه خراسان جنوبي شد تعداد پيامک هايي بود که در مورد وضعيت راه آهن فردوس مطرح شد وپاسخ هاي فرماندار براي شماره پيش رو برنامه ريزي شده بود.

دستور وزير راه و ترابري براي انجام مطالعه و اجراي مقدمات احداث راه آهن فردوس هنوز اجرايي نشده است. اين مطلب را فرماندار فردوس در گفت وگو با خبرنگار ما و پاسخ سوالات شهروندان در دفتر سرپرستي دفتر روزنامه خراسان جنوبي اعلام کرد.به گفته «اقبال» آن چه قابل گفتن است نامه و دستور وزير راه و ترابري براي آغاز فاز مطالعاتي و اجراي مقدمات احداث 185 کيلومتر راه آهن از ايستگاه جزين به بيرجند است که خطاب به مدير عامل توسعه راه هاي اين وزارت خانه صادر شده است.وي افزود:مطلب ديگري براي گفتن ندارم اما مطالعه اين مسير هنوز شروع نشده است و به شروع آن اميدوار هستيم که برآورد اعتبار پروژه، به مطالعه و تعيين مسير نياز دارد و بعد از مطالعات، ميزان آن مشخص مي شود.



*حوزه انتخابيه فردوس از 4 شهر وسيع برخوردار است و فقط يک نماينده دارد که قادر به سرکشي به موقع از حوزه هاي انتخابيه خود نيست. از طرفي اين شهرها در 2 استان واقع شده، آيا تدبيري براي تفکيک حوزه فردوس از طبس انديشيده شده است؟

جدا شدن حوزه انتخابيه يزد (طبس) از محدوده شهرهاي تحت نظارت از خواسته هاي فرمانداري فردوس بوده و نماينده مجلس ناچار به حضور در هر 2 استان است بنابراين تفکيک 2 استان را از مجلس درخواست کرده ايم و تحقق اين مسئله به تصويب مجلس شوراي اسلامي نياز دارد.از طرفي براي جدا شدن يک حوزه، در سال آخر فعاليت مجلس شوراي اسلامي تصميم گيري مي شود و به ازاي هر 100 هزار نفر جمعيت يک نفر به نمايندگان اضافه مي شود.مشخص است که در صورت يکپارچه شدن شهرهاي حوزه، عملکرد مديران هم بيشتر مي شود و اين خواسته مردم به حق است اما از حدود اختيارات فرمانداري خارج است و بايد در مجلس و بر اساس ضوابط خاص آن، طرح و بررسي شود.