مامای نمونه كشور از ايسك انتخاب شد

پای صحبت مامای نمونه كشور:
 
صفحه S06 جامعه (جنوبي) ، شماره سريال 17257 ، تاريخ انتشار 880217

روز ماما بهانه ای شد تا گفت وگویی كوتاه با یك مامای نمونه كشوری در شهر آیسك داشته باشیم.

«راحله صالح نیا» متولد1358 دانش آموخته رشته مامایی از دانشكده علوم پزشكی گناباد در سال 1380 هستم و حدود 3 سال در زایشگاه بیمارستان شهید چمران فردوس مشغول به كار بودم و پس از آن با شروع طرح پزشك خانواده به عنوان ماما در شهر آیسك شروع به فعالیت كردم و در طول این مدت توانستم به حول قوه الهی به مردم زحمتكش این منطقه خدمت كنم.

او در خصوص شغل و حرفه اش می گوید: مامایی شغل سخت و پر استرس و در عین حال بسیار شیرینی است، اگر به آن علاقه نداشته باشی نمی توانی در آن پیشرفت كنی.

گاهی مجبوری ساعت ها بر بالین بیمار بمانی و استرس و نگرانی مادر در حال درد را تحمل كنی، گاهی اوقات نیز مادر به خاطر شدت درد ممكن است به تو اهانت هم بكند اما باید صبور باشی و در این لحظات سخت به او امید و آرامش بدهی.

او می افزاید: وقتی نوزادی پا به این دنیا می گذارد، تمام خستگی ام از بین می رود و انگار بار سنگین بر زمین می گذارم، سبك بال می شوم خدا را شكر می كنم به خاطر این همه مهربانی.

در لحظه شیرین تولد، از این كه به عنوان ماما شاهد رویش غنچه های حیات هستم و اولین كسی هستم كه گل های زندگی را لمس می كنم به شغل و رشته ام بیشتر علاقه مند می شوم و این امر مرا در كارم مصمم تر می كند.

«صالح نیا» گلایه می كند از جامعه كه هنوز مقام والا و جایگاه ارزشمند ماما را درك نكرده و زمانی كه روز جهانی ماما در تمام كشورهای جهان گرامی داشته می شود در كشور ما حتی در برخی تقویم ها این مناسبت ثبت نشده و مردم هنوز ماما را به عنوان پرستار می شناسند، با این حال خداوند را شاكرم كه بر من منت نهاده و مرا به عنوا ماما در مسیری قرار داده تا برای آن دنیا ثواب، اجر و پاداش ذخیره كنم.

*آیا تاكنون افتخاری نصیبتان شده كه سبب خوشحالی شما شود؟

بله، امسال شرف حضور در محضر مقام معظم رهبری را كسب كردم و این بالاترین هدیه ای بوده كه در طول خدمتم دریافت كردم.

او از زحمات و تلاش و مهربانی های پدر و مادرش قدردانی می كند و موقعیت اجتماعی شان را مرهون تلاش آن ها و حاصل دسترنج حلال كشاورزی پدرش می داند كه توانسته اند هشت فرزند تحصیل كرده را تحویل جامعه دهند.

«صالح نیا» تلاش و پشتكار و علاقه خودش را در كسب این موقعیت موثر می داند و می گوید: اولین فرزند خانواده هستم و خواهرانم در رشته های گیاه پزشكی ، ادیان و عرفان، مدیریت، بهداشت محیط اقتصاد و... تحصیل كرده یا در حال تحصیل می باشند.وی همسرش را به عنوان مشوق اصلی خود معرفی می كند و می افزاید: او در تمام مدت مشوق، راهنما و تكیه گاهم بود.

انتقاد مردم آیسك از وضعیت خدمت رسانی و توضیح شهردار

 
صفحه S08 شهرستانها (جنوبي) ، شماره سريال 17259 ، تاريخ انتشار 880220

 تعدادی از شهروندان آیسك از بی توجهی شهرداری نسبت به رفع مشكلات شهری اظهار نارضایتی كردند و خواستار پر رنگ شدن فعالیت این نهاد در ارائه خدمات عمرانی رفاهی مناسب شدند.تعدادی از جوانان شهر آیسك به خبرنگار ما گفتند: سال 1380 برای احداث مسكن از محدوده شمال غرب شهر، زمین خریدیم ولی تاكنون مسئله خیابان كشی و جدول گذاری این منطقه در هاله ای از ابهام قرار دارد.یكی از این جوانان با بیان این كه زمین های مذكور در طرح هادی قرار گرفته و جزو محدوده شهر محسوب می شود، افزود: در همه شهرهای كوچك و بزرگ كشور محدوده های شهری توسط شهرداری خیابان كشی و بعد آب و برق آن تامین و سپس خانه سازی شروع می شود.وی ادامه داد: ولی متاسفانه ما با هزاران زحمت و با وجود نبود آب كه یكی از ضروریات اولیه است، خانه هایمان را به مرحله مسكونی شدن رسانده ایم ولی به خاطر نبود آب و برق قادر به درون سازی نیستیم و شهرداری هم هیچ فكری به حال این محدوده نمی كند.یكی از ساكنان خیابان معلم، چهار راه مخابرات هم گفت: آب كانال خیابان معلم زیر پل چهار راه مخابرات جمع شده و شیب كم كف پل باعث ایجاد بوی تعفن می شود.«عربی» افزود: بوی مشمئزكننده آب های راكد به حدی است كه تا شعاع 20 متری هم به مشام می رسد و این مسئله سبب جمع شدن حشرات و حیوانات موذی شده است.یكی دیگر از شهروندان هم افزود: برخی كوچه ها تابلوی راهنما ندارد و نام آن مشخص نیست البته در بعضی كوچه ها فقط علمك تابلو باقی مانده ولی پلاك حكاكی شده نام كوچه از بین رفته است.خزاعی افزود: چند ماه است كه اداره آب و فاضلاب برخی كوچه ها را حفاری و همان طور به حال خود رها كرده و این مسئله باعث بروز مشكلاتی برای شهروندان شده است.وی اضافه كرد: در برخی نقاط از جمله خیابان معلم، حجاب و كوچه هایی از خیابان مطهری كه اداره آب و فاضلاب حفاری كرده ارتفاع برخی خیابان ها حداقل چند سانت از دیگر خیابان ها بلندتر است به طوری كه نوعی سرعت گیر برای خودروها محسوب می شود.شهروند دیگری هم با انتقاد از عملكرد شهرداری گفت: نگهداری و آبیاری فضای سبز و نظارت بر ساخت و سازها ضعیف است و در مواردی عقب نشینی ها و دیگر قوانین مربوط رعایت نشده است.وی ادامه داد: طراحی میدان های شهر كارشناسانه نیست، آسفالت برخی معابر بدون زیرسازی مناسب انجام شده و حق و حقوق شهرداری از محل خودیاری پایمال شده است و در مجموع مدیریت شهری ضعیف بوده و نظارت شورا در فعالیت های شهرداری مطلوب نیست.شهردار آیسك نیز در خصوص مشكلات مطرح شده شهروندان به خبرنگار ما گفت: برای رفع مشكل زمین های تفكیك شده شمال غربی شهر، پایین تر از ساختمان بخشداری آیسك عملیات زیرسازی شروع، تمام معابر احداث، كد ارتفاعی مشخص و بركار به مالكان داده شده و مالكان این زمین ها فقط باید هزینه آماده سازی را به شهرداری پرداخت كنند.«سنگی» در خصوص مشكل جمع شدن آب در زیر پل چهار راه مخابرات گفت: به خاطر فصل زمستان شهرداری نتوانست كار اجرایی لازم را در این زمینه شروع كند و با توجه به نامناسب بودن شیب داخل پل اصلاح و شیب بندی آن در دستور كار امور شهری است.وی ادامه داد: برای نام گذاری معابر هم در آینده نزدیك جلسه ای در شهرداری تشكیل و نتیجه جلسه برای تصویب نهایی به شورای نام گذاری شهرستان سرایان ارائه خواهد شد و پس از تصویب، تابلوهای نامناسب شهر تعویض خواهد شد.