براي مهار 13 هزار هکتار از مناطق بحراني شهرستان سرايان به 13 سال زمان نياز است.
مسئول اداره منابع طبيعي سرايان از اجراي طرح مديريت بيابانزدايي در سطح 250 هزار هکتار از مناطق تحت فرسايش بادي اين شهرستان خبر داد و گفت: از اين ميزان،50 هزار هکتار جزو مناطق بحراني است و تاکنون عمليات بيابانزدايي 27 هزار هکتار از اراضي مناطق سهقلعه، سرايان، آيسک، بسطاق و دوستآباد در مدت 35 سال انجام شده است.
مهندس ابراهيمي افزود: 13 هزار هکتار از اين مناطق بياباني باقي مانده است و در صورتي که هرساله، يک هزار هکتار از اين مناطق از اعتبارات بيابانزدايي برخوردار شود مهار آن 13 سال طول خواهد کشيد.
وي عوامل طبيعي و انساني نظير: خشکسالي، کمبود بارندگي، سرعت بالاي باد، رشد فزاينده بهرهبرداري از منابع آبهاي زيرزميني، افت آب و شور شدن آبهاي زيرزميني، شيوههاي نامناسب آبياري و... را از عوامل تاثيرگذار در رشد بيابانزايي عنوان کرد.
وي يکي از مشکلات اصلي مراتع سرايان را با توجه به خشکساليهاي پيدرپي، نبود تعادل دام و مرتع در اين شهرستان ذکر کرد و افزود: تعداد دامهاي موجود به مراتب بيشتر از ظرفيت مراتع است.
خراسان ۳۰/۳/۸۵

ام وشهدا در آیسک
شنیده می شود شنیده ها از آن حکایت دارد که مدتی قبل گروهی از افراد فعال در زمینه حفاری غیر مجاز در اثار تاریخی وعتیقه در مناطقی چون آیسک اقدام به حفاری در اطراف آثاری چون آسیابهای آبی مخروبه در باغستان آیسک کرده واشیائی را با خود برده ا ند. گفته می شود در زیر سنگ اسیاب های أبی قطعه ای از الماس وجود داشته است.با تشکر از اقای حسین میهن دوست به خاطر ارسال عکس
شهردار همیشه در سفر شهردار آیسک که خدا خیرش بدهد از جمله شهرداران پرتلاش ودائم السفر است . هر زمان که با همراه او تماس می گیرم یا در جلسه است یا در فلان نقطه کشور وحتی دنیا حضور دارد وپیگیر مشکلات مردم آیسک می باشد. بعد از سفر بازدیدی او وشهرداران استانهای خراسان به شیراز آقای جوادی اخیرا همراه ۱۵ تن از شهرداران این ۳ استان سفری کاری به دیار هندوستان داشته است .امیدوارم که سقرهای داخلی وخارجی شهردار محترم وپر تلاش آیسک در راستای کسب تجارب ارزنده ودر راه خدمت رسانی به مردم این شهرودیار باشد. سید حسین جوادی معتقد است که تا درادارات کل وسازمانهای مرکز استان خراسان جنوبی ویا پایتخت حضور پیدا نکند و التماس ودرخواست ننماید اعتبار وبودجه ای به نقاط محروم چون آیسک نمی دهند. ما هم اعتقاد داریم که: تانگرید طفل کی نوشد لبن ؟
وبلاگ خبری شهر آیسک در راستای اطلاع رسانی وانعکاس اخبار شهر آیسک به مسئولیت اینجانب جواد حاتمی راه اندازی شده ووابسته به هیچ حزب وگروه وجناحی نیست ومتعلق به تمام آیسکی ها می باشد.